Najnovejše novice so dostopne na strani Media GZS >>
Mediji nenehno pospešujejo hitrost. Literatura pa je eden najboljših strojev za upočasnjevanje.
(Régis Debray)
Na konferenci »Knjiga in mediji«, 3. tematski konferenci založnikov in knjigotržcev, ki je potekala 19. marca 2015 v Ljubljani, smo ugotovili – in tudi v družbi in pri oblasteh zasledili takšno prepričanje –, da je knjiga temeljni steber slovenske kulture in identitete. Knjiga je nepogrešljiva za razvoj vsakega posameznika in nacionalne skupnosti v celoti, za kakovost življenja ter za vzpostavljanje povezane in za razlike razumevajoče skupnosti. Še posebej bi se morali tega zavedati v času gospodarske in družbene krize. Da bi knjigi omogočili učinkoviteje opravljati njeno poslanstvo, smo soglasno sprejeli naslednji medijski manifest o knjigi:
Na izvedbenem nivoju to pomeni:
Tiskani mediji naj knjigi pogumneje odmerjajo prostor tako s kakovostno kritiko izdanih del kot s predstavljanjem obsežne knjižne produkcije slovenskih založnikov. Področji knjige in medijske krajine, zlasti tiskanih medijev, naj v prihodnje vzpostavita partnerstvo in zavezništvo. Slovenci potrebujemo novo oziroma obnovljeno in sodobno zavest o pomenu knjige za razvoj posameznika in družbe, zato so predvsem tiskani mediji pomembni za prenašanje pozitivnega sporočila o pomenu branja, med drugim tudi kot dejavnika pri oblikovanju družbene odgovornosti in aktivnega državljanstva. Če takega sporočila ne posredujejo, škodujejo ne le slovenski knjigi, ampak tudi lastni dejavnosti. Z odmiranjem branja knjig v slovenščini se namreč zmanjšuje tudi pomen branja vseh drugih pisnih sporočil, to pa skupaj z naraščajočo bralno kompetentnostjo v tujih jezikih dolgoročno pripelje do vprašanja preživetja vseh slovenskih medijev in izgubljanja slovenskih nacionalnih specifik. Razvoju bralne kulture, denimo pomenu »družinskega branja«, mora biti zato posvečeno bistveno več pozornosti.
Komercialne radijske in televizijske postaje ter spletni mediji imajo v okviru knjižne verige zanimiv in še neizkoriščen potencial. Partnerstva med medijskimi hišami in založniki ter drugimi akterji na knjižnem trgu lahko pri nastajanju novih oddaj, povezanih s knjigo, avtorji, branjem, prinesejo korist vsem udeleženim. Zato avtorji, založniki, knjigarnarji, knjižničarji, strokovnjaki s področja bralne kulture medijem vseh vrst ponujamo partnerstva v kampanjah, s katerimi se bo širila zavest o pomen knjige in branja.
Prihaja čas, da nehamo misliti lažne dileme, med katerimi je tudi ALI knjige ALI mediji. Ker ne gre več za ALI – ALI, temveč za IN – IN. Zato je čas za sobivanje IN knjig IN medijev, za njihovo prepletanje. Mediji so že predrugačili knjižno pokrajino, ta naj vrne medijem svoj delež: vstopi vanje bolj intenzivno, na živ, svež način, z več domišljije in prijemi, ki bodo širili objem za vse, kar je vredno naše pozornosti in skrbi. Da skupaj – IN knjiga IN mediji – upočasnjujemo čas tako, da ne bomo bežali ne pred prvimi in ne pred drugimi, temveč uživali v enih IN drugih.
GZS Zbornica knjižnih založnikov in knjigotržcev Zdravko Kafol, direktor
Javna agencija za knjigo Republike Slovenije Aleš Novak, direktor
Društvo slovenskih založnikov Maruša Kmet, predsednica
Društvo slovenskih knjigotržcev Ingrid Celestina, predsednica
Društvo slovenskih pisateljev Ivo Svetina, predsednik
Slovenski center PEN Evald Flisar, predsednik
Društvo Bralna značka Slovenije - ZPMS dr. Dragica Haramija, predsednica
Društvo slovenskih književnih prevajalcev dr. Đurđa Strsoglavec
Bralno društvo Slovenije mag. Savina Zwitter, predsednica
Slovenska sekcija IBBY mag. Tilka Jamnik, predsednica
Združenje splošnih knjižnic Vesna Horžen, predsednica
Bodite obveščeni o aktualnem dogajanju.