Zapri

Arhiv: Vseevropska kampanja »Pošlji mi pismo« in pravica potrošnikov do izbire

 Prav te dni, 15. marca, obeležujemo svetovni dan varstva potrošnikov, ki letos izpostavlja vlogo potrošnika v času digitalizacije. Digitalizacija danes spremlja življenja potrošnikov na vsakem koraku in je povečala izbiro, dostop do informacij ter poenostavila določene storitve. Skupaj s prednostmi prinaša tudi pasti in vprašanja, ki se jih mnogi potrošniki ne zavedamo dovolj. Zdi se, da je digitalizacija presenetila tudi zakonodajalce. Kampanja »Pošlji mi pismo« se zavzema za pravico potrošnikov do izbire in opozarja na to, da je digitalizacija lahko tudi diskriminatorna.

 

Med najbolj značilne pasti spada varstvo osebnih podatkov,  s katerimi potrošniki na spletu največkrat razpolagamo preveč lahkomiselno, kar je posledica prenizke osveščenosti kot tudi pomanjkanja zakonodaje, ki bi urejala to področje.   

Še en pogled na digitalizacijo pa osvetljuje kampanja „Pošlji mi pismo“, ki  opozarja da vsi potrošniki ne morejo ali nočejo sprejeti digitalizacije iz svojih osebnih razlogov, zmožnosti in prepričanj. Digitalna komunikacija je za marsikoga sprejemljiva in priročna, a za nekatere predstavlja precejšno oviro. Za potrošnike, ki na primer elektronskih medijev niso vešči, si interneta in računalnika ne morejo privoščiti, so bolni…ali pa si tega preprosto ne želijo, pa izključno elektronsko poslovanje deluje diskriminatorno. Prepričani smo, da mora zakonodaja zagotavljati enako obravnavo vsem skupinam potrošnikov in tako uzakoniti pravico potrošnikov do izbire, kako želijo biti obveščeni, ali po elektronski poti ali na klasičen način, po pošti.

Skupna evropska kampanja
Z ovirami digitalizacije se ne soočajo le slovenski potrošniki, temveč gre za širši, vseevropski problem. Kampanja »Keep me posted UK« se je začela leta 2013 v Veliki Britaniji, kasneje pa se je pod sloganom »Keep me posted EU« usidrala v številnih evropskih državah, pod sloganom »Pošlji mi pismo« tudi v Sloveniji. »Pošlji mi pismo« ni proti-digitalna kampanja, preprosto želi ponuditi podporo potrošnikom, ki so se znašli v slabšem položaju. zaradi enostranske odločitve ponudnika blaga ali storitev, državnih organov, drugih  javnih institucij, da zagotovi  dostopnost dokumentov in  računov izključno v e-obliki. Ob tem se nemalokrat zgodi, da bi potrošniki morali za klasičen način obveščanja, po pošti, celo dodatno plačati ponudniku blaga ali storitev.

Potrošniki preprosto želijo imeti izbiro
Eden od ciljev kampanje »Pošlji mi pismo« je zapis »pravice do izbire načina obveščanja« v nacionalni Zakon o varstvu potrošnikov. Izključno elektronsko poslovanje ni sprejemljivo že zaradi dejstva, da se prebivalstvo stara in je med nami nezanemarljiva socialno šibkejša populacija, ki se prav tako povečuje, in nekatere druge ranljive skupine (npr. slepi in slabovidni, invalidni). Za navedene skupine je nerealno pričakovati, da bo dostopanje do pomembnih dokumentov in računov po elektronski poti sploh kdaj mogoča, bodisi zaradi prenizke računalniške pismenosti, pomanjkanja možnosti dostopa do spletnih storitev ali drugih omejitev (bolezni, hib). Po podatkih Eurostata 21 % gospodinjstev v Evropi nima dostopa do interneta, v Sloveniji pa je ta delež glede na podatke SURS še višji - 24%. 21% posameznikov v Evropi, starih od 16-74 let tudi nikoli ne uporablja interneta (ne v službi, doma ali kje drugje).

Glede na nedavne raziskave na ravni EU ima več kot 60% odstotkov  potrošnikov pomisleke ali negativne izkušnje glede varnosti digitalnih medijev. Pomembna je tudi percepcija prebivalstva, saj skoraj 70% potrošnikov papirno komunikacijo smatra za varnejšo in resnejšo ter si jo lažje zapomni.  Tudi v spletni anketi ZPS je kar 70 odstotkov sodelujočih odgovorilo, da z računom v tiskani obliki lažje sledijo stroškom, pregledujejo  pravilnost obračunov in izpiskov.

Vabljeni na predstavitev kampanje »Pošlji mi pismo« v ponedeljek 20. marca 2017 ob 11. uri v dvorano G na GZS, Dimičeva 13, Ljubljana. Sogovorniki iz pisarne Informacijske pooblaščenke, Varuha človekovih pravic RS, Zveze potrošnikov Slovenije ter centra SI-CERT bodo predstavili svoj pogled na digitalizacijo ter poudarili, zakaj je pomembno imeti izbiro, izognili pa se ne bomo niti debati, kako odgovorno poslovati na spletu.

 

Več o kampanji »Pošlji mi pismo: http://posljimipismo.si/, posljimipismo@gmail.com ali ali na naslovu: Pošlji mi pismo, p.p. 484;
o kampanji, ki poteka v Evropi pod sloganom »Keep me posted EU«  pa na http://www.keepmepostedeu.org/.

 

Fotogalerija





 

Arhivi

Prijava na E-novice

Bodite obveščeni o aktualnem dogajanju.