Consumer Engagement Labs postavljajo potrošnike v središče ustvarjalnega procesa, sprostijo njihov ustvarjalni potencial in jih opolnomočijo, da predlagajo spremembe, ideje in rešitve, ki jih nato podjetja uporabijo kot vodilo za razvoj novih živilskih izdelkov. Delavnice na preprost način nestrokovnjakom omogočajo spreminjanje lastnosti izdelkov, ne da bi pri tem morali obvladati strokovni besednjak in poznati sestavine in proizvodne procese. Na Biotehniški fakulteti v Ljubljani smo pred enim mesecem zaključili s projektom EIT Food RIS Consumer Engagement Labs, ki letos poteka že četrto leto zapored. Namen brezplačnih delavnic je združiti mnenja potrošnikov in ustvariti dialog z živilskim podjetjem ter strokovnjaki z Biotehniške fakultete. Cilj je ustvariti inovativne, še neobstoječe kombinacije lastnosti, značilnosti in koristi novih živil. Kot rezultat delavnic udeleženci predstavnikom podjetja predstavijo ideje in zamisli za nova živila, ki naslavljajo potrebe zastavljene ciljne skupine, mladih, starih med 18 in 25 let. Interaktivne ustvarjalne spletne delavnice, na katerih je sodelovalo 21 slovenskih potrošnikov, starih od 18 pa vse nad 65 let, so potekale v oktobru in novembru 2023. V letošnjem letu se je delavnicam pridružilo podjetje Perutnina Ptuj, s predstavnikoma podjetja Florijanom Cajzkom, vodjo razvojnega oddelka in Gregorjem Sokom, tehnologom. Cilj delavnic, ki vsako leto potekajo tudi v drugih evropskih državah, je poleg ustvarjanja novih idej za živila tudi osveščanje podjetij o specifičnih potrebah potrošnikov, izmenjava zamisli, pogledov in preferenc potrošnikov ter vzpostavitev dialoga med podjetji in potrošniki. Delavnice na ta način živilska podjetja spodbujajo, da sodelujejo s potrošniki, poslušajo njihovo mnenje, na ta način spoznajo njihove potrebe in želje in nato na trgu predstavijo živilske izdelke, prilagojene določeni ciljni skupini. Delavnice je pod vodstvom izr. prof. dr. Aleša Kuharja, vodje EIT Food Hub Slovenija, koordinirala Ema Luna Karara Geršak z Biotehniške fakultete, pri tem pa so ji pomagale tudi izr. prof. dr. Mojca Korošec, Anja Mrhar, Anja Kokelj, Lara Tekavc, Neža Leben in Tina Simčič. Poleg mladih potrošnikov, ki so sestavljali dve eksperimentalni skupini, so na delavnicah sodelovali tudi starši in stari starši, z namenom, da podelijo svoje izkušnje, izrazijo mnenje in predstavijo svoj pogled na svoje otroke, vnuke ter njihove prehranjevalne navade. Udeleženci so v skladu z raziskovalnim protokolom, ki so ga razvili na Univerzi v Varšavi, razpravljali o prehranjevalnih navadah mladih, o njihovem odnosu do hrane, nakupnih navadah, ob spoznavanju njihovih navad in preferenc, pa so s pomočjo različnih ustvarjalnih nalog razvili nove ideje za rastlinske mesne nadomestke. Tako so nastala različna živila, kot so klobasa iz stročnic, brezmesna pašteta z grahom, proseni medaljončki v koruzni panadi, instant juha z beljakovinskimi koščki, klobasa v obliki rožice, ipd. Vse te raznovrstne ideje bo podjetje Perutnina Ptuj v naslednjih mesecih razvilo in združilo v mesni nadomestek, ki ga bo v letošnjem letu predstavilo tržišču. Poleg velike mere ustvarjalnosti, ki so jo udeleženci delavnic pokazali na srečanjih, so potrošniki tekom srečanj navezali nova poznanstva, spoznali proces razvoja idej in konceptov novih živil, se seznanili s segmentom rastlinskih mesnih nadomestkov in uživali v sproščenem in nasmejanem vzdušju. Med delavnicami smo spoznali tudi prehranjevalne in nakupne navade potrošnikov. Mladi, stari med 18 in 25 let, na prvo mesto pri nakupovanju živil postavljajo okus in ceno, nekoliko manj pa so jim pri odločanju o nakupu živil pomembna lokalnost in velikost pakiranja ter videz embalaže. Na spletnih delavnicah so udeleženci pokazali izjemno mero kreativnosti, ekipnega duha in sposobnosti razmišljanja izven okvirjev. Potrošnike, ki so sodelovali na projektu, pa je Perutnina Ptuj tudi nagradila z obiskom podjetja in mesta Ptuj, ogledom znamenitosti, kosilom in darilnim bonom. Ema Luna Karara Geršak