Direktiva 2009/125/ES o vzpostavitvi okvira za določanje zahtev za okoljsko primerno zasnovo izdelkov, povezanih z energijo - prenova direktive 2005/32/ES



Direktiva EuP 2009/125/ES Evropskega parlamenta in Sveta (UL L št. 285 z dne 31.10.2009) ureja okvir za določanje zahtev za okoljsko primerno zasnovo izdelkov povezanih z energijo.

  • Direktiva 2009/125/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne 21. oktobra 2009 o vzpostavitvi okvira za določanje zahtev za okoljsko primerno zasnovo izdelkov, povezanih z energijo – PRENOVITEV DIREKTIVE
  • Directive 2009/125/EC of the European Parliament and of the Council of 21 October 2009 establishing a framework for the setting of ecodesign requirements for energy-related products – RECAST DIRECTIVE

Direktiva 2005/32/ES, kakor je bila spremenjena z direktivo 2009/125/2009, se je razveljavila brez poseganja v obveznosti držav članic v zvezi z roki za prenos direktiv 2005/32/ES in 2008/28/ES v nacionalno zakonodajo. Sklicevanja na razveljavljeno direktivo se štejejo kot sklicevanja na to direktivo in se berejo v skladu s korelacijsko tabelo iz Priloge X  direktive 2009/125/ES, ki je podana v nadaljevanju.

Namen EuP direktive

Direktiva predvideva določitev zahtev, ki jih morajo izpolnjevati izdelki povezani z energijo, za katere veljajo izvedbeni ukrepi, da so dani v promet in/ali v uporabo. Direktiva želi z znižanjem potencialnih okoljskih vplivov izdelkov, povezanih z energijo, doseči visoko raven varstva okolja, kar bo na koncu koristilo potrošnikom in drugim končnim uporabnikom. Z izboljšanjem energetske učinkovitosti in učinkovitosti rabe virov pri izdelkih direktiva prispeva k zanesljivosti oskrbe z energijo in zmanjšuje povpraševanje po naravnih virih, kar je predpogoj za preudarno gospodarjenje in torej za trajnostni razvoj.

Poglavitne spremembe

Poglavitne spremembe v odnosu do direktive 2005/32/ES za okoljsko načrtovanje izdelkov se nanašajo na:

  • razširitev področja uporabe na izdelke povezane z energijo

    Poleg izdelkov, ki uporabljajo, proizvajajo, prenašajo ali merijo energijo, lahko k bistvenim prihrankom energije v fazi uporabe prispevajo tudi nekateri z energijo povezani izdelki, vključno z izdelki, ki se uporabljajo:
    -        pri gradnji, kot so okna, izolacijski materiali in nekateri izdelki,
    -        v povezavi z vodo, kot so ročne prhe in pipe.

     
  • povečano skrb za učinkovito rabo virov pri izdelkih

    Namero, da se visoka raven varstva okolja (z znižanjem potencialnih okoljskih vplivov izdelkov, povezanih z energijo), doseže ne le z izboljšanjem energetske učinkovitosti (kot je bila dosedanja dikcija), ampak tudi z učinkovito rabo virov pri izdelkih, s čemer se  prispeva k zanesljivosti oskrbe z energijo in zmanjšuje povpraševanje po naravnih virih, kar je predpogoj za preudarno gospodarjenje in torej za trajnostni razvoj.

     
  • poudarjen pomen zmanjšanja okoljskih vplivov izdelkov v njihovem celotnem življenjskem ciklu.

    Pristop iz poročila Komisije z dne 18. junija 2003 o integrirani politiki izdelkov skuša na podlagi načela življenjskega ciklusa izdelka zmanjšati okoljske vplive izdelkov v vseh fazah, od izbire  in uporabe surovin, embalaže, prevoza in distribucije, montaže in vzdrževanja, uporabe in končne izrabe.  Upoštevanje okoljskih vplivov izdelka v njegovem celotnem življenjskem ciklusu v fazi zasnove prinaša velike možnosti za stroškovno učinkovito spodbujanje okoljskih izboljšav.

     
  • upoštevanje novih določil, ki jih določa Sklep št. 768/2008/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne 9. julija 2008 o skupnem okviru za trženje proizvodov.

     
  • potrebo, da se izboljša nadzor na trgu, zaradi česar bi si morali nadzorni organi izmenjevati informacije o ukrepih, predvidenih na področju uporabe te direktive, ob upoštevanju Uredbe (ES) št. 765/2008 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 9. julija 2008 o določitvi zahtev za akreditacijo in nadzor trga v zvezi s trženjem proizvodov.

     
  • novi delovni načrt, ki mora biti objavljen do 21. oktobra 2011.

    Delovni načrt določa za naslednja tri leta okvirni seznam skupin izdelkov, ki bodo pri sprejemanju izvedbenih ukrepov obravnavani prednostno.

     
  • redni pregled direktive, ki mora biti opravljen najpozneje leta 2012

    Komisija mora na podlagi pridobljenih izkušenj preveriti ne le učinkovitost izvajanja te direktive, ampak tudi:

    -        metodologijo določanja in vključevanja pomembnih okoljskih meril, kot je učinkovitost rabe virov, upoštevaje celotni življenjski ciklus izdelkov, in na njenih podlagah
    -        sprejete izvedbene ukrepe, ter
    -        oceniti ustreznost razširitve področja uporabe na izdelke, ki niso povezani z energijo.

     
  • poziv državam članicam, da za lastne potrebe in v interesu Skupnosti izdelajo preglednice, ki bodo čim bolje ponazarjale povezavo med to direktivo in ukrepi za prenos, ter da  te preglednice tudi objavijo.

Korelacijska tabela

 

Direktiva 2005/32/ES

Direktiva

Členi 1 do 20

Členi 1 do 20

Člen 21

__________

Člen 22

__________

Člen 23

Člen 21

Člen 24

Člen 22

Člen 25

__________

__________

Člen 23

__________

Člen 24

Člen 26

Člen 25

Člen 27

Člen 26

Priloge I do VIII

Priloge I do VIII

__________

Priloga IX

__________

Priloga X

 

Prenos

Države članice morajo sprejeti zakone in druge predpise, potrebne za uskladitev s členi 1 do 9, 11, 14, 15 in 20 ter prilogami I do V, VII in VIII do 20. novembra 2010.

Izvedbeni ukrepi

Direktiva 2009/125/ES predvideva določitev zahtev, ki jih morajo izpolnjevati izdelki, za katere veljajo izvedbeni ukrepi, da se lahko dajo na trg in/ali v uporabo. Do konca leta 2009 je bilo po obstoječi metodologiji, ki izhaja iz  Direktive 2005/32/ES, sprejetih devet izvedbenih ukrepov.

Seznam izvedbenih ukrepov >>>

 


Avtor: Zbornica za elektronsko in elektroindustrijo

lock

Zaklenjena vsebina

Vsebine in dodatne informacije so dostopne samo članom.

Za ogled vsebine se prijavite (prijavno okno je da dnu te strani).