Direktiva 2009/125/ES o vzpostavitvi okvira za določanje zahtev za okoljsko primerno zasnovo izdelkov, povezanih z energijo - prenova direktive 2005/32/ES
Direktiva EuP 2009/125/ES Evropskega parlamenta in Sveta (UL L št. 285 z dne 31.10.2009) ureja okvir za določanje zahtev za okoljsko primerno zasnovo izdelkov povezanih z energijo.
-
Direktiva 2009/125/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne 21. oktobra 2009 o vzpostavitvi okvira za določanje zahtev za okoljsko primerno zasnovo izdelkov, povezanih z energijo – PRENOVITEV DIREKTIVE
-
Directive 2009/125/EC of the European Parliament and of the Council of 21 October 2009 establishing a framework for the setting of ecodesign requirements for energy-related products – RECAST DIRECTIVE
Direktiva 2005/32/ES, kakor je bila spremenjena z direktivo 2009/125/2009, se je razveljavila brez poseganja v obveznosti držav članic v zvezi z roki za prenos direktiv 2005/32/ES in 2008/28/ES v nacionalno zakonodajo. Sklicevanja na razveljavljeno direktivo se štejejo kot sklicevanja na to direktivo in se berejo v skladu s korelacijsko tabelo iz Priloge X direktive 2009/125/ES, ki je podana v nadaljevanju.
Namen EuP direktive
Direktiva predvideva določitev zahtev, ki jih morajo izpolnjevati izdelki povezani z energijo, za katere veljajo izvedbeni ukrepi, da so dani v promet in/ali v uporabo. Direktiva želi z znižanjem potencialnih okoljskih vplivov izdelkov, povezanih z energijo, doseči visoko raven varstva okolja, kar bo na koncu koristilo potrošnikom in drugim končnim uporabnikom. Z izboljšanjem energetske učinkovitosti in učinkovitosti rabe virov pri izdelkih direktiva prispeva k zanesljivosti oskrbe z energijo in zmanjšuje povpraševanje po naravnih virih, kar je predpogoj za preudarno gospodarjenje in torej za trajnostni razvoj.
Poglavitne spremembe
Poglavitne spremembe v odnosu do direktive 2005/32/ES za okoljsko načrtovanje izdelkov se nanašajo na:
-
razširitev področja uporabe na izdelke povezane z energijo
Poleg izdelkov, ki uporabljajo, proizvajajo, prenašajo ali merijo energijo, lahko k bistvenim prihrankom energije v fazi uporabe prispevajo tudi nekateri z energijo povezani izdelki, vključno z izdelki, ki se uporabljajo:
- pri gradnji, kot so okna, izolacijski materiali in nekateri izdelki,
- v povezavi z vodo, kot so ročne prhe in pipe.
-
povečano skrb za učinkovito rabo virov pri izdelkih
Namero, da se visoka raven varstva okolja (z znižanjem potencialnih okoljskih vplivov izdelkov, povezanih z energijo), doseže ne le z izboljšanjem energetske učinkovitosti (kot je bila dosedanja dikcija), ampak tudi z učinkovito rabo virov pri izdelkih, s čemer se prispeva k zanesljivosti oskrbe z energijo in zmanjšuje povpraševanje po naravnih virih, kar je predpogoj za preudarno gospodarjenje in torej za trajnostni razvoj.
-
poudarjen pomen zmanjšanja okoljskih vplivov izdelkov v njihovem celotnem življenjskem ciklu.
Pristop iz poročila Komisije z dne 18. junija 2003 o integrirani politiki izdelkov skuša na podlagi načela življenjskega ciklusa izdelka zmanjšati okoljske vplive izdelkov v vseh fazah, od izbire in uporabe surovin, embalaže, prevoza in distribucije, montaže in vzdrževanja, uporabe in končne izrabe. Upoštevanje okoljskih vplivov izdelka v njegovem celotnem življenjskem ciklusu v fazi zasnove prinaša velike možnosti za stroškovno učinkovito spodbujanje okoljskih izboljšav.
-
upoštevanje novih določil, ki jih določa Sklep št. 768/2008/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne 9. julija 2008 o skupnem okviru za trženje proizvodov.
-
potrebo, da se izboljša nadzor na trgu, zaradi česar bi si morali nadzorni organi izmenjevati informacije o ukrepih, predvidenih na področju uporabe te direktive, ob upoštevanju Uredbe (ES) št. 765/2008 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 9. julija 2008 o določitvi zahtev za akreditacijo in nadzor trga v zvezi s trženjem proizvodov.
-
novi delovni načrt, ki mora biti objavljen do 21. oktobra 2011.
Delovni načrt določa za naslednja tri leta okvirni seznam skupin izdelkov, ki bodo pri sprejemanju izvedbenih ukrepov obravnavani prednostno.
-
redni pregled direktive, ki mora biti opravljen najpozneje leta 2012
Komisija mora na podlagi pridobljenih izkušenj preveriti ne le učinkovitost izvajanja te direktive, ampak tudi:
- metodologijo določanja in vključevanja pomembnih okoljskih meril, kot je učinkovitost rabe virov, upoštevaje celotni življenjski ciklus izdelkov, in na njenih podlagah
- sprejete izvedbene ukrepe, ter
- oceniti ustreznost razširitve področja uporabe na izdelke, ki niso povezani z energijo.
-
poziv državam članicam, da za lastne potrebe in v interesu Skupnosti izdelajo preglednice, ki bodo čim bolje ponazarjale povezavo med to direktivo in ukrepi za prenos, ter da te preglednice tudi objavijo.
Korelacijska tabela
Direktiva 2005/32/ES
|
Direktiva
|
Členi 1 do 20
|
Členi 1 do 20
|
Člen 21
|
__________
|
Člen 22
|
__________
|
Člen 23
|
Člen 21
|
Člen 24
|
Člen 22
|
Člen 25
|
__________
|
__________
|
Člen 23
|
__________
|
Člen 24
|
Člen 26
|
Člen 25
|
Člen 27
|
Člen 26
|
Priloge I do VIII
|
Priloge I do VIII
|
__________
|
Priloga IX
|
__________
|
Priloga X
|
Prenos
Države članice morajo sprejeti zakone in druge predpise, potrebne za uskladitev s členi 1 do 9, 11, 14, 15 in 20 ter prilogami I do V, VII in VIII do 20. novembra 2010.
Izvedbeni ukrepi
Direktiva 2009/125/ES predvideva določitev zahtev, ki jih morajo izpolnjevati izdelki, za katere veljajo izvedbeni ukrepi, da se lahko dajo na trg in/ali v uporabo. Do konca leta 2009 je bilo po obstoječi metodologiji, ki izhaja iz Direktive 2005/32/ES, sprejetih devet izvedbenih ukrepov.
Seznam izvedbenih ukrepov >>>
Avtor: Zbornica za elektronsko in elektroindustrijo