Žirija za najlepše oblikovano knjigo na letošnjem 40. Slovenskem knjižnem sejmu v sestavi Robert Ilovar, Matija Jemec in Jasna Andrić kot predsednica žirije, je skrbno pregledala in preučila vseh 23. prispelih del, ki tekmujejo v štirih kategorijah: za najlepše oblikovani izobraževalni priročnik, za najlepše oblikovano knjigo za otroke in mladino, za najlepše oblikovano knjigo za odrasle in za najlepše oblikovano knjižno zbirko. Eno od poslanih del je bilo zaradi večje ustreznosti kategorizacijam že pred ocenjevanjem premeščeno iz ene kategorije v drugo. Sistem ocenjevanja je standardiziran in poteka v okviru že vzpostavljenih ocenjevalnih pravil po sistemu točkovanja. Končna izbira je seštevek posamičnih ocen znotraj lestvice: zadovoljivo, dobro, zelo dobro in odlično. Najbolj gostega sita so bile deležne knjige, ki so se uvrstile v ožji izbor – med zelo dobrimi smo iskali tiste, ki so odlične po vseh merilih oblikovalske stroke.
Plakete bodo podeljene v petek, 29. novembra, ob 19. uri na Glavnem odru Slovenskega knjižnega sejma
V kategoriji za najlepše oblikovani izobraževalni priročnik je žirija izbrala in nagrado prejme:
Knjiga receptov nekdanjega zmagovalca televizijske kulinarične oddaje MasterChef po svoji pojavnosti deluje monografsko in s svojim velikim formatom zahteva primerno rokovanje in spoštljiv odnos uporabnika. To ni knjiga, ki bi ležala na kuhinjskem pultu, temveč objekt, ki ga po uporabi shranimo na posvečeno mesto.
Knjiga je vsebinsko razdeljena na tri glavne dele, ki bralca (ali bolje rečeno kuharja) vodijo od spoznavanja kuharskih temeljev, prek zahtevnejših kuharskih preizkusov, pa vse do vrhunskih kulinaričnih izzivov, vrednih zmagovalca. Odločitev za konkretni format je spričo velikih in nazornih ter lepo aranžiranih upodobitev avtorskih jedi zelo primerna. Tu žirija posebej izpostavlja likovne kvalitete fotografij, delo Suzan Gabrijan, pa tudi odločitev za vrhunske slovenske butične proizvajalce keramike, katerih izdelki v enaki meri kot kulinarične kreacije pripomorejo k vizualnemu užitku.
Raba tipografije je primerno zadržana in podrejena fotografijam, s katerimi jo subtilno povezuje prevladujoča barva posamezne jedi. Infografika in strukturna razdelitev receptov je jasna, ritem preloma pa dosleden z nekaj hotenimi velikostnimi suspenzi s pomočjo dvostranskih fotografij jedi, kot tudi njihovega avtorja ob začetkih posamičnih poglavij. Žirija v tej na novo vzpostavljeni kategoriji poziva k večji udeležbi.
V kategoriji za najlepše oblikovana knjigo za otroke in mladino je žirija izbrala in nagrado prejme:
Knjiga je zbirka bosanskih, hrvaških, makedonskih, slovenskih in srbskih ljudskih pravljic, v katerih so v središče postavljene mlade protagonistke. Odlikuje jo na prvi pogled nepretenciozno oblikovanje, ki pa je polno nevsakdanjih in posledično zelo sodobnih posegov. Pri tem je v ospredju dialog med ilustracijo in besedilom, ki že na naslovnici in hrbtu nakazuje dinamiko v notranjosti knjige.
Ana Zavadlav v ilustracijah na sodoben način interpretira simbole in podobe skupnega prostora. Izrazito grafične ilustracije so polne mistike, so vtisi, ki tako kot pravljice, omogočajo dialog. Njihov ritem je premišljen in jasen – zgodbe so opremljene s sklopi večstranskih ilustracij, v drugem delu knjige pa so enostranske ilustracije in vinjete, ki so v motivih konkretnejše, v postavitvi pa bolj razgibane.
Velikost knjige in pisave je primerna za skupno prebiranje otrok in staršev, izbor materiala in kakovost izvedbe sta na visoki ravni.
V kategoriji za najlepše oblikovano knjigo za odrasle je žirija izbrala in nagrado prejme:
V monografiji likovnega ustvarjalca Žarka Vrezca gre podobno, kot pri ostalih tematsko sorodnih izdajah, za prerez umetnikovega dela. V pričujoči knjigi je kljub svoji dosledni kronološki strukturi podan na svež, dinamičen in oblikovno dovršen način ter kot celota deluje izrazito harmonično. Kot je moč razbrati že iz samega naslova publikacije, je vsebina zelo jasno razdeljena na sklope, ki zajemajo posamična desetletja.
Ta sicer formalni pristop oblikovalec lepo in zelo ustrezno nadgradi v tipografskem in slikovnem smislu, saj tako s pozicioniranjem in velikostjo uporabljenih tipografij kot tudi z velikostno raznolikim slikovnim gradivom vzpostavi bogat in mestoma dramatičen ritem. Podkrepljen je z velikimi, celostranskimi detajli umetnikovih slikarskih del, pa tudi z nekaj manjšimi, bolj intimističnimi risbami in akvareli, ki jih dopolnjuje raznoliko slikovno gradivo, ki še dodatno priča o avtorjevi subtilnosti in analitičnemu pristopu. Izbrani in jasno izpostavljeni citati, ki dodatno osvetljujejo umetnikovo snovanje, smiselno povezujejo prej omenjene vsebine.
Knjiga je s premišljeno rabo različnih vrst papirja prefinjeno razdeljena na več sestavnih delov, tako na glavnega, namenjenega reprodukcijam, kot na ostale, ki so potrebni za podatkovni aparat. Uporaba papirja je ustrezna za barvno bolj zadržane stvaritve avtorja, kjer je poudarek na grafizmu in ne v samem koloritu. Izvedbeno je monografija na zelo visoki ravni, o čemer priča že njena zunanjost z odločitvijo za različne tiskarske tehnike in nevsakdanjo vezavo.
V kategoriji za najlepše oblikovano knjižno zbirko je žirija izbrala in nagrado prejme:
Oblikovno prenovljena Zelena zbirka Založbe /*cf. daje vtis kompaktne in urejene strukture. Premišljena izbira temne in zadržane zelene barve ovitka, na katero so v prefinjenem razmerju vrinjeni tekstovni poudarki v črni in sivi barvi ter vsakič druga ilustracija, deluje, kot da bi nam oblikovalka želela onemogočiti hitro branje in prisiliti v razmislek – le kaj se skriva za temi enigmatičnimi platnicami v historični barvi?
Oblikovanje knjige je subtilno in na nevsiljiv način podaja vsebine, kjer tipografija harmonično dopolnjuje obliko, besedila pa se posledično berejo z lahkoto. Kompozicijski ritem svetlih strani z besedilom se nanadoma prekine z rahlo obarvanimi dodatki v svetlo sivi ali nežno rožnati barvi, na katerih se pojavijo opombe, včasih enobarvne ilustracije ali pa druga pojasnila k osnovnemu branju. Z veliko občutljivosti in z minimalnimi oblikovalskimi posegi pričaran občutek enotnosti in celote. Žirija tudi v tej kategoriji poziva k večji udeležbi.
Med s plaketo nagrajenimi knjigami v posameznih kategorija je žirija izbrala tudi knjigo, ki prejme naziv »velika nagrada 40. Slovenskega knjižnega sejma – najlepša slovenska 2024« .
Nagrado prejme: