Mednarodna raziskava računalniške in informacijske pismenosti ICILS (angleško International Computer and Information Literacy Study), ki poteka pod okriljem Mednarodnega združenja za vrednotenje izobraževalnih dosežkov IEA (angleško, International Association for the Evaluation of Educational Achievement) že tretjič v obdobju 10-ih let prinaša primerjalne podatke o računalniški in informacijski pismenosti osmošolcev in osmošolk. Slovenija je v raziskavi sodelovala drugič.
Rezultati raziskave za Slovenijo kažejo padec dosežkov osmošolcev in osmošolk v obdobju 2013 do 2023 na področju računalniške in informacijske pismenosti.
Mednarodna raziskava je pokazala naslednje ključne ugotovitve za Slovenijo:
Padec dosežkov v računalniški in informacijski pismenosti: Slovenski osmošolci so leta 2023 dosegli povprečno 485 točk, kar je statistično primerljivo z rezultati njihovih hrvaških vrstnikov in nekoliko nad mednarodnim povprečjem. Vendar to predstavlja upad v primerjavi z letom 2013, ko so slovenski učenci dosegli 511 točk.
Nizka raven računalniškega mišljenja: Slovenski učenci so pri računalniškem mišljenju dosegli povprečno 448 točk, kar je pod mednarodnim povprečjem.
Visok delež učencev z nizkimi dosežki: Kar 51 % slovenskih osmošolcev ne dosega 2. zahtevnostne ravni pri računalniški in informacijski pismenosti. Cilj EU je ta delež zmanjšati pod 15 % do leta 2030, vendar nobena sodelujoča država v ICILS 2023 tega cilja še ni dosegla.
Razlike med spoloma: Dekleta v Sloveniji so dosegla višje rezultate pri računalniški in informacijski pismenosti (497 točk) v primerjavi s fanti (471 točk). Pri računalniškem mišljenju pa ni bilo zaznanih statistično značilnih razlik med spoloma.
Vpliv socialno-ekonomskega statusa: Dosežki učencev so povezani s socialno-ekonomskim statusom, pri čemer so učenci iz družin z višjim statusom dosegali boljše rezultate. Dostop do računalnika doma za šolsko delo je prav tako pozitivno vplival na dosežke.
Uporaba računalnikov: Slovenski osmošolci redkeje uporabljajo računalnike v šoli ali za šolsko delo izven šole v primerjavi z mednarodnim povprečjem. Vendar pa pogosteje uporabljajo računalnike izven šole za druge namene. Ti rezultati kažejo na potrebo po izboljšanju računalniške in informacijske pismenosti ter računalniškega mišljenja med slovenskimi učenci, zlasti glede na upad dosežkov v zadnjem desetletju.
Povezava na celotno Nacionalno poročilo Mednarodne študije o računalniški in informacijski pismenosti ICILS 2023.