Informacije in pomoč

Ali je mogoče uveljavljati davčno olajšavo za nakup delovnega stroja kot na primer bager, viličar, ipd? Kaj lahko storim v primeru, da sem takšen stroj kupil v letu 2008, pa za nakup nisem uveljavljal olajšave v obračunu davka od dohodkov pravnih oseb v tem letu?


V zvezi z navedenim vprašanjem je Davčna uprava RS pripravila pojasnilo, ki je objavljeno na njenih spletnih straneh, zaradi pomembnosti pa ga tu v celoti objavljamo.

Pojasnilo DURS, št. 4212-41/2009, 20. 5. 2009

Davčna uprava RS je prejela več vprašanj davčnih zavezancev, ki se nanašajo na uveljavljanje olajšave za investiranje za nakup delovnih strojev (bagrov, viličarjev, kosilnic). Ministrstvo za finance je v dopisu št. 423-69/2009/4 z dne 12. 5. 2009 podalo splošno pojasnilo v zvezi z uveljavljanjem olajšave za investiranje za nakup motornih vozil, ki ga v nadaljevanju povzemamo. 

V skladu s prvim in drugim odstavkom 55. a člena Zakona o davku od dohodkov pravnih oseb – ZDDPO-2 (Uradni list RS, št. 117/06, 56/06, 76/08 in 5/09) in drugim odstavkom 66. a člena Zakona o dohodnini – ZDoh-2 (Uradni list RS, št. 117/06, 10/08, 78/08, 125/08 in 20/09) lahko zavezanec uveljavlja znižanje davčne osnove v določeni višini investiranega zneska v opremo in neopredmetena sredstva. Za opremo se med drugim ne štejejo motorna vozila, razen osebnih avtomobilov na hibridni in električni pogon, avtobusov na hibridni in električni pogon in razen tovornih vozil z motorjem, ki ustreza najmanj emisijskim zahtevam EURO VI. V prehodnem obdobju od 2008 do 2010 se lahko za opremo štejejo tudi tovorna motorna vozila z motorjem, ki ustreza emisijskim zahtevam EURO V in avtobusi z motorjem, ki ustreza najmanj emisijskim zahtevam EURO IV.

Namen ponovne uvedbe olajšave za investiranje je bil omogočiti uveljavljanje olajšave tudi malim in mikro podjetjem, ki težje uveljavljajo olajšavo za raziskave in razvoj, in sicer tistim, ki so usmerjena v rast in razvoj. Veljavna olajšava je torej ciljno usmerjena predvsem v vlaganja v opremo in tehnologije, ki prinašajo višjo dodano vrednost in ustrezajo višjim okoljskim in energetskim zahtevam in je zasnovana tako, da ni namenjena dejavnostim, ki so že razvite in tržno konkurenčne. S tem namenom so iz olajšave izključena določena vlaganja v nepremičnine in določeno opremo.

Glede na navedeni namen in cilj olajšave za investiranje, olajšave ni mogoče uveljavljati za motorna vozila, ki so prvenstveno namenjena prevozu potnikov ali tovora po cesti in ne izpolnjujejo v navedeni točki navedenih zahtev glede energetske učinkovitosti in varstva okolja. Vsa ostala motorna vozila, katerih prvenstvena namembnost je druga, se za potrebe uveljavljanja olajšave za investiranje, štejejo za opremo.

Za vsebinsko presojo upravičenosti do olajšave, glede opredelitve motornega vozila in pretežnega namena uporabe (prevoz potnikov, oseb, drugi nameni) se smiselno upošteva zakon, ki ureja varnost cestnega prometa in predpise, ki so vezani na izvajanje tega zakona.

Upoštevaje zgoraj navedeno se olajšava lahko uveljavlja tudi za:

  1. nakup delovnih strojev in delovnih vozil, traktorjev, motokultivatorjev in drugih motornih vozil, katerih prvenstveni namen ni prevoz potnikov in tovora po cesti,
  2. nakup prevoznih sredstev, ki niso namenjena za prevoz po cesti (npr. vodna in zračna plovila),
  3. za vsa druga motorna vozila, ki prvenstveno niso namenjena za prevoz tovora in potnikov po cesti.

Vlečno vozilo se obravnava kot motorno vozilo, prvenstveno namenjeno za prevoz tovora po cesti, saj je namenjeno vlečenju priklopnega vozila in s tem tovora. Zato se olajšava za nakup vlečnega vozila lahko uveljavlja, če posamezno vlečno vozilo ustreza določenim emisijskim zahtevam za tovorna motorna vozila (EURO VI oziroma EURO V prehodnem obdobju do vključno leta 2010).

Zavezanci, ki so upravičeni do uveljavljanja investicijske olajšave, pa tega niso storili, lahko popravijo že oddane obračune davka od dohodkov pravnih oseb in obračune akontacije dohodnine od dohodka iz dejavnosti na podlagi določbe 54. člena Zakona o davčnem postopku – ZDavP-2 (Uradni list RS, št. 117/06, 24/08-ZDDKIS in 125/08).

Z dnem objave tega pojasnila se razveljavi pojasnilo DURS, št. 4212-15/2009-1 z dne 18. 3. 2009 ter pojasnilo DURS, št. 4210-39/2009-1 z dne 23. 3. 2009.


Avtor: Vesna Uršič