Novice


CreO novičnik, marec 2020


      

 

 

Inovacije so eden največjih izzivov, s katerimi se soočajo podjetja. Ne glede na sektor, v katerem delujejo, organizacije iščejo nekaj posebnega, s čimer bi se ločile od konkurence in si pridobile prednost pred njo. Cilj organizacij je, da na trg umestijo nov izdelek ali storitev, razvijejo postopek, način upravljanja poslov ali delovnih odnosov ali razvijejo organizacijski model, ki postavlja podjetje v prednostni položaj v primerjavi z drugimi. Ni dovolj, da izpopolnijo tisto, kar že obstaja, ali povečajo učinkovitost in uspešnost, da povečajo konkurenčnost. Izdelati je potrebno novost, ki spreminja pravila igre v korist organizacije.

Vendar pa večina ljudi to skupno potrebo po inovacijah vidi kot težko nalogo. Kar, seveda, tudi je. Vizija, ki se skriva za inovativno idejo, lahko traja precej časa, preden se uresniči; da bi idejo lahko podprli pa so potrebni materialni in človeški viri. Postavlja se veliko vprašanj, na katera je potrebno odgovoriti. Nekatera od njih se osredotočajo na "zakaj?" inovacij: Kakšno poslovno vizijo želimo doseči? Kje se lahko diferenciramo od drugih? Kakšni so pričakovani rezultati? Druga se osredotočajo na vzpostavljanje ekosistema, ki omogoča ljudem, da iščejo, razvijajo in uvajajo novosti. Oba pristopa pa poudarjata elemente, ki določajo trajnost procesa inovacije: strategije in vire.

Obstajajo strokovnjaki, ki podjetjem pomagajo pri oblikovanju in vključevanju trajnostnih struktur, usmerjenih v inovacije. Eden izmed konceptov, ki so ga razvili vodilni na tem področju, - odprta inovacija – ter zavedanje inovativnega potenciala ljudi, ki so posebej usposobljeni za oblikovanje idej, sta navdihnila šest evropskih organizacij na področju usposabljanja, inovacij, sodelovalnega dela in proizvodnje, da so si zastavili cilj oblikovati model za pomoč pri vključevanju inovacijskega sistema v tradicionalno industrijo. Na podlagi inovativnega potenciala kulturne in ustvarjalne industrije (CCI, angleško cultural and creative industries), ki je odvisen od nadarjenosti ljudi, ki so del industrije same, oblikujemo metodologijo za vključevanje strokovnjakov s kreativnim ozadjem v strukturo tradicionalne industrije.

Projekt CreO želi s podporo Evropske komisije izkoristiti potencial mreže poklicnega usposabljanja in njenih tesnih odnosov s podjetji, da bi spodbudil nadarjenost dijakov in študentov na ustvarjalnih programih usposabljanja. Cilj tega je spodbujanje inovacij v industrijskem in proizvodnem sektorju. V skladu s tem mora učiteljsko osebje na teh programih pridobiti kompetence, ki jim bodo omogočile usposabljati svoje dijake in študente v veščinah in sposobnostih, povezanih z industrijo. Vodje industrijskega sektorja v podjetjih pa morajo dijake in študente voditi v času njihovega usposabljanja v podjetju, da uspešno zaključijo usposabljanje. CreO zagotavlja metodologijo in gradivo, da se obe strani lahko uspešno spopadeta s temi izzivi.

Učiteljskemu osebju so na voljo definicije kompetenc, ki jih morajo pridobiti (učni načrt CreO), in vsebine, ki bi jih morali poznati v povezavi z industrijskim sektorjem:

·         Modul 1: Miselnost naprednih proizvodnih podjetij + Splošni pregled trenutnih trendov v proizvodnem sektorju.

·         Modul 2: Virtualna in razširjena resničnost v industriji 4.0.

·         Modul 3: Aditivna proizvodnja in 3D tiskalniki v industriji 4.0.

·         Modul 4: Grafično oblikovanje za trženje v industriji 4.0, vključno s kompetencami, ki jih mora pridobiti učiteljsko osebje programov usposabljanja v kulturnih in ustvarjalnih industrijah (CCI), da lahko svoje dijake in študente usposobi v veščinah, ki jih zahteva industrija.

V priročniku CreO za učenje na delovnem mestu (UDM) so podrobno opisane tudi smernice, ki jih morajo upoštevati industrijska podjetja pri vključevanju dijakov in študentov v programih usposabljanja kreativnih industrij, ko začnejo prevzemati naloge na delovnih mestih. Poleg tega opredeljuje tudi module specifičnega znanja, ki olajšajo to nalogo:

·         Modul 1: Problemsko učenje

·         Modul 2: Kreativno in inovativno mišljenje

·         Modul 3: Kritično mišljenje

·         Modul 4: Sodelovalno učenje

·         Modul 5: Virtualno sodelovalno okolje (2.0)

Internet stvari, 3D tiskanje, virtualna in razširjena resničnost, novi materiali, energetska trajnost ali nove oblike komunikacije ali izvajanja dela so priložnosti in izzivi, s katerimi se mora industrija spoprijeti. Cilj CreO je izkoristiti inovativni potencial dijakov in študentov, ki so specializirani za svet idej in prebojnega mišljenja, da bi spodbudili inovacije v tehnološkem in industrijskem sektorju. To je sodelovanje, ki tudi širi obseg dejavnosti dijakov in študentov kreativne industrije, tako da vključujejo nastajajoče sektorje.

 

STRUKTURIRANJE ODPRTIH INOVACIJ

Za pojav uspešnih inovacij je potrebno vzpostaviti prostore in procese, ki olajšajo izkoriščanje znanja, idej in izkušenj organizacij in ljudi, ki so povezani z gospodarstvom.

Kot smo že orisali v svojem članku Raznolikost za inovacije, gredo prebojno mišljenje in raznolikost z roko v roki. In ta povezava se krepi, ko raznolikost združi ljudi z ozadji, ki niso pogojena z resničnostjo in vsakodnevnim življenjem podjetja.

Profesor Henry Chesbrough je prvi predlagal inovacijski model, ki je presegel omejitve posameznega podjetja. Poimenoval ga je odprta inovacija (OI) in ta model je zdaj eden izmed temeljev poslovnega razvoja. Dosežki podjetij, kot so Cisco, Xerox, GE, Honeywell, Lindt itd., ki temeljijo na OI, so ponavljajoči se primeri praks v raziskavah in literature o tej temi. Vendar, kot ugotavlja profesor Chesbrough, OI ni strategija, ki bi delovala samo za velike korporacije. Nujna je za vsakršno organizacijo, ne glede na njeno velikost ali sektor, saj morajo vse organizacije inovirati, da lahko konkurirajo v nenehno razvijajočem se okolju.

OI olajša ta postopek. Poleg tega, da množi število ponujenih idej in kreativnih rešitev, je tudi donosna. Vsako podjetje ima zunanje odnose. Stranke, dobavitelji, ustanove ali konkurenti sestavljajo svojo mrežo stikov. Cilj modela odprte inovacije je okrepitev teh odnosov - mostov, tako da te povezave postanejo liji za stekanje idej. Kot lahko vidimo, odprta inovacija kapitalizira na odnosih in temelji na uporabi zunanjih znanj, izkušenj in tehnologije za inoviranje. Kot poudarja Chesbrough, je OI dvosmerna ulica, kjer inovacija teče "od zunaj noter" in "od znotraj navzven".

Z drugimi besedami, organizaciji lastno znanje lahko uporabijo tretje strani, kar bi lahko privedlo do koriščenja intelektualne lastnine ali do akumuliranja poslov, izpeljanih iz prvotnega dela organizacije (izpeljani posli).

Vendar besed, kot so sodelovanje, ustvarjalnost ali odprtost, ki jih je enostavno napisati, ni tako enostavno izvesti v praksi, še manj, če vključujejo številne ljudi, ki imajo le malo skupnega. Samo upravljanje raznolikosti in odprtih inovacij zahteva pozornost in uvedbo postopkov za primerno izvajanje. Gre za dinamiko, ki nam omogoča sprostitev notranje ustvarjalnosti in koriščenje zunanje ustvarjalnosti (Docherty, 2015). Projekt CreO je predlog za koriščenje delovne prakse ali vajeništva, ki ga morajo opraviti vsi dijaki poklicnega in strokovnega izobraževanja in usposabljanja, da bi uspešno pridobili svojo kvalifikacijo. Z osredotočanjem na ustvarjalni potencial strokovnjakov s področja CCI projekt Creo ponuja potrebno metodologijo in orodja za vključevanje in utrjevanje inovacijske dejavnosti v industrijskem sektorju, zahvaljujoč ljudem z ustvarjalnim ozadjem, ki niso del podjetja. Takšno sodelovanje prispeva tudi s spodbujanjem in poudarjanjem vrednosti upravljanja z ugledom vseh obeh vključenih strani. To je ključni dejavnik pri reševanju vprašanj odprtih procesov in je izhodišče za vzpostavitev poštenega sodelovanja, ki temelji na medsebojnem zaupanju.

 

CREO. TRENUTNA SITUACIJA

Potrjeni CreO učni načrt in 4 moduli za usposabljanje učiteljskega osebja poklicnega in strokovnega izobraževanja in usposabljanja (PSIU)

Projekt CreO je pred koncem leta 2019 prišel do konca ene svojih odločilnih faz: priprave učnega načrta in nabora znanj, ki jih mora pridobiti učiteljsko osebje poklicnega in strokovnega izobraževanja in usposabljanja na izobraževalnih tečajih, povezanih s CCI, da bi svojim dijakom in študentom lahko pomagali uspevati v svetu industrije. To znanje je bilo razdeljeno na 4 izobraževalne module:

·         Modul 1: Miselnost naprednih proizvodnih podjetij + Splošni pregled trenutnih trendov v proizvodnem sektorju.

·         Modul 2: Virtualna in razširjena resničnost v industriji 4.0.

·         Modul 3: Aditivna proizvodnja in 3D tiskalniki v industriji 4.0.

·         Modul 4: Grafično oblikovanje za trženje v industriji 4.0.

Cilj Modula 1 je izobraževalce seznaniti z resničnostjo naprednega proizvodnega sektorja z razjasnitvijo, kaj je napredni proizvodni sektor ter kako se povezuje z industrijo 4.0, in predstaviti značilnosti podjetij, ki na ta način izdelujejo svoje proizvode. Poleg tega vsebuje pregled dosedanjih industrijskih revolucij in razjasnitev pojmov, kot sta digitalizacija in digitalna transformacija v tem sektorju. Zadnji dve enoti tega modula podrobno opisujeta trende in miselnost naprednih proizvodnih podjetij ter poudarjata priložnosti, ki jih nudijo dijakom in študentom kulturnega in kreativnega sektorja v industriji 4.0. Kljub temu, da se morajo ta podjetja odzivati na izzive, ki se razlikujejo od tistih v ustvarjalnem sektorju, se morajo soočiti tudi s skupnimi svetovnimi izzivi.

Enota, posvečena virtualni in razširjeni resničnosti v industriji 4.0, razloži razliko med temi koncepti in oriše njihov razvoj skozi čas. Modul podrobno obravnava obe navedeni vrsti resničnost, opisuje stopnje ustvarjanja za vsako od njih, predstavi uporabljene tehnike, orodja in procese ter uporabo virtualne in razširjene resničnosti v industriji.

Tretji modul ponuja znanje v povezavi s postopki, materiali in programsko opremo, ki se uporabljajo v aditivni proizvodnji in 3D tiskanju, ter razlaga področja, na katerih je mogoče uporabiti aditivno proizvodnjo in 3D tiskanje. Prav tako analizira prednosti in omejitve obeh vrst preoblikovanja v okviru industrije 4.0 v primerjavi s tradicionalno proizvodnjo.

Zadnji modul za usposabljanje učiteljskega osebja pokriva trženje. Obravnavane teme vključujejo načela trženja, trende in strategijo, celostno identiteto podjetja in njeno vizualno zastopanost z znamčenjem, ter komunikacijske kanale in inovativne pristope za izboljšanje notranjih komunikacijskih procesov in informacijskih tokov v organizacijah.

Vsa ta gradiva sta novembra lani v Bilbau preverila po dva strokovnjaka iz vsake države, ki jih zastopajo organizacije, ki sodelujejo pri projektu CreO (Španija, Portugalska, Avstrija in Slovenija). Zainteresiranim organizacijam in strokovnjakom bodo na voljo prek spletne platforme, posebej zasnovane za ta projekt: CreO virtualno učno okolje (CreO Virtual Learning Environment). To je virtualni, spletni učni prostor, ki je na voljo v petih jezikih (angleščina, španščina, nemščina, portugalščina in slovenščina), kjer bodo izobraževalci in podjetja lahko pridobili kompetence, ki bodo olajšale interakcijo med ekosistemom poklicnega in strokovnega izobraževanja in usposabljanja v kreativni industriji ter poslovnim svetom in gospodarstvom.

Trenutno projekt nadaljuje z razvojem gradiv za usposabljanje za industrijska podjetja, namenjenih spodbujanju vključevanja dijakov in študentov iz sektorjev kulturne in kreativne industrije v organizacije v okviru delovnih preizkušenj tekom njihovega izobraževanja in usposabljanja.


Več informacij o projektu:

https://creo-project.blogspot.com/

https://www.facebook.com/CreoProjectEurope/


Kontaktna oseba na GZS: zeljka.kelkedi@gzs.si 

 


 

Fotogalerija