Zbornica knjižnih založnikov in knjigotržcev

Izvirna slovenska slikanica 2013: nagrajena Zdravljica in Damijan Stepančič


Nagrada Kristine Brenkove za izvirno slovensko slikanico 2013


France Prešeren: Zdravljica
Ilustriral in oblikoval Damijan Stepančič

Ljubljana: Mladinska knjiga, 2013 (Zbirka Velike slikanice)


Podelitev nagrade Kristine Brenkove
za izvirno slovensko slikanico 2013


Sprejeti nevsakdanji izziv in izdati slikanico slovenske himne je pogumno dejanje, ki ga je založba Mladinska knjiga zagotovo upravičila s povabilom prekaljenega ilustratorja Damjana Stepančiča, da Zdravljico upodobi. Študiozen in raziskovalen pristop k likovni interpretaciji, značilen za že večkrat nagrajenega ilustratorja, je ob občutljivi domovinski tematiki začutiti iz celotne uredniške zasnove. Pozornost do smiselne obravnave veznih listov do seznama portretov Skoraj mali zgodovinski učbenik, poln stiliziranih portretov znamenitih Slovencev in Slovenk, ki s svojimi osebnimi usodami kronološko premišljeno vstopajo od kitice do kitice, umeščeni v lastne geografske prostore s pripadajočimi simboli slovenstva. Tako se na Raščici rojeni Primož Trubar v prvi kitici pojavi pred vaško situlo, obredni prizori z nje pa s pomočjo ilustratorjeve nagajive domišljije oživjio in se obarvajo. Nizanje umetniških in zgodovinskih trenutkov od sejalca do letalca, kozmonavta in skakalca; od grabljice do popotnice, igralke, pesnice; od knežjega kamna do urbanega detajla in postaje v vesolju; tu sta avatgardni poet in njegov avantgardni portret; je pesnik general ; pa polihistor in jezikoslovec misijonar; pisateljica, urednica, diplomat, sabljač, pa arhitekt, Emonec.

Dramaturški lok pesniške pripovedi se stopnjuje z drzimi likovnimi kompozicijami z izrazitimi plani do umiritve ob prizoru na ljubljanskem trgu, ki nosi ime po avtorju Zdravljice, in kjer sam pesnik pod okriljem svoje muze obstoji ter nazdravi pisani množici. Himnični in subtilni ploskoviti kolaži suvereno obvladujejo dvostranske kompozicije prelomov. Reprodukcije porumenelih, celo natrganih in od prstov zamaščenih strani mehčajo črnino besedila, stavljenega v izrisanih črkah historične tipografije in obenem omogoča spretno uporabo bele kot »dodatne« barve. Posebej lepo je oblikovanje naslovnice z ročno izpisanim, bolje rečeno izrisanim naslovom in navedbo avtorjev, saj posnema pisavo z gosjim peresom.

Metafizično izrisovanje brezčasja skozi plastenje podob preteklosti, polpreteklosti in žive sedanjosti Damijan Stepančič v tej slikanici s svojo izpovedno močjo prižene do mojstrstva. V tem smislu lahko pričujoče delo likovno beremo kot avtorjev hommage velikima ilustratorjema in oblikovalcema Miltonu Glaserju ter Saulu Bassu (slednjemu se tudi eksplicitno pokloni z reinterpretacijo njegovega monograma). Več kot zgolj korektno oblikovanje vsebinskega dodatka z legendo nastopajočih likov ter z razlago pesmi bi lahko ta velikopotezni izdelek oplemenitilo v celoti s skrbjo, posvečeno tudi tisti končni piki na poti k popolnosti.


Damijan Stepančič


Na razpis za »Nagrado Kristine Brenkove«za izvirno slovensko slikanico 2013 je bilo do razpisnega roka, 20.9. 2013, poslanih 54 izvirnih slovenskih slikanic, kar je bilo za 2 slikanici manj kot v preteklem letu. Razpisno obdobje je bilo letos daljše, zajemalo je čas od 1. januarja 2012 do 31. julija 2013.

Med poslanimi slikaniškimi izdelki, ki po soglasnem mnenju strokovne žirije dosegajo uveljavljene standarde tega že tradicionalnega razpisa, letos nagrado podeljujemo že desetič zapovrstjo, strokovna žirija utemeljuje svoj izbor z vidika presoje o medsebojni harmonji treh osnovnih sestavin kakovostne slikanice, to pa so: besedilo, ilustracija in celostni oblikovalski vidik (tipografija …).

Vseh pet nominiranihslikanic prinaša različne ubesedene in upodobljene svetove ter svojevrstne avtorske stile, pri čemer je bila strokovna žirija pozorna zlasti na likovne in besedilne slikaniške presežke ter na izrazito inovativnepristope v izvirno slovenski slikaniški beri lanskega leta, skratka, pozornoststrokovnežirije je bila osredotočena na nova avtorska dela, avtorske pristope …Pozorni smo bili tudi na slikanico kot na celosten založniško –obrtniški izdelek;tako smo bili skoncentrirani tudi na kvaliteto opreme, ilustracij, tiska, postavitve besedila, berljivosti …

Slikanice med vsemi knjigami še najbolj vplivajo na nas. Včasih kar usodno. Na samem začetku nam jih drugi (starši, sorodniki, vzgojitelji ,…) položijo v roke. Zato je še toliko bolj pomembno, kakšne so. Dobra slikanica razvija domišljijo, vzgaja in izobražuje, odpira vrata v svet … Branje v otroštvu še nikoli ni bilo tako pomembno, kot je danes. Otrok ima pravico, da postane bralec, starši in vzgojitelji pa dolžnost, da mu (iz)berejo kakovostne slikanice. Nagrada Kristine Brenkove za izvirno slovensko slikanico ima tako pomembno poslanstvo in nosi s seboj pomembno sporočilo”. (Zdravko Kafol,razpis za nagrado 2013)

Za nagrado Nagrada Kristine Brenkove za izvirno slovensko slikanico 2013  so bili nominirani še:

 Pripravila strokovna žirija v sestavi: mag. Maja Gspan, Kamila Volčanšek in mag. Darja Lavrenčič Vrabec