Informacije in pomoč

Kakšne so pravne podlage za reklamacijo izdelkov kupljenih v prodajni akciji za pospeševanje prodaje v prodaji na drobno z malimi gospodinjskimi aparati za dom in gospodinjstvo?


Prodajalec mora potrošniku izročiti blago v skladu s pogodbo, pri tem pa odgovarja za stvarne in pravne napake. Zakon o varstvu potrošnikov (UL RS št. 126/07- upb 2) določa, da je napaka je stvarna:

1. če stvar nima lastnosti, ki so potrebne za njeno normalno rabo ali za promet;
2. če stvar nima lastnosti, ki so potrebne za posebno rabo, za katero jo kupec kupuje, ki pa je bila prodajalcu znana oziroma bi mu morala biti znana;
3. če stvar nima lastnosti in odlik, ki so bile izrecno ali molče dogovorjene oziroma predpisane;
4. če je prodajalec izročil stvar, ki se ne ujema z vzorcem ali modelom, razen če je bil vzorec ali model pokazan le zaradi obvestila.

Če je blago primerno za normalno rabo ali za promet, se ugotavlja na način, da se blago primerja z  blagom enake vrste in z izjavami o značilnostih blaga, ki so bile predstavljene z  oglaševanjem, predstavitvijo izdelka ali oznakami na blagu.

Za odgovornost za stvarne in pravne napake se uporabljajo določbe Obligacijskega zakonika (UL RS  št. 83/01, 97/07 - UPB), ki ureja obligacijska razmerja.

Odgovornost za stvarne napake moramo razlikovati od garancije za brezhibno delovanje prodane stvari, ki je obvezna le za določene proizvode.

Potrošnik lahko uveljavlja svoje pravice iz naslova stvarne napake, če o napaki obvesti prodajalca v roku dveh mesecev od dneva, ko je bila napaka odkrita. Potrošnik mora v prodajalca obvestiti o napaki in prodajalcu omogočiti, da stvar pregleda.

Če napaka ni sporna, mora podjetje čim prej, vendar najpozneje v roku osmih dni, ugoditi potrošnikovi zahtevi.

Če je napaka sporna, mora podjetje pisno odgovoriti potrošniku na zahtevo najpozneje v osmih dneh po njenem prejemu.

Prodajalec ne odgovarja več za stvarne napake na blagu po preteku dveh let, ko je bila stvar izročena.

Pri rabljenih stvareh prodajalec več ne odgovarja za stvarne napake po preteku enega leta, ko je bila stvar izročena.                      

Potrošnik, ki je prodajalca pravilno obvestil o napaki, ima pravico zahtevati od prodajalca, da:

odpravi napako na blagu ali vrne del plačanega zneska v sorazmerju z napako ali blago z napako zamenja z novim brezhibnim blagom ali vrne plačani znesek.

Potrošnik lahko izbere katerokoli navedeno možnost, ki mu jo omogoča zakon.

Potrošnik ima tudi pravico, da od prodajalca zahteva povrnitev škode, zlasti pa povračilo stroškov materiala, nadomestnih delov, dela, prenosa in prevoza izdelkov, ki nastanejo zaradi izpolnitve obveznosti.

Če podjetje uniči ali izgubi proizvod, ki mu je bil dan v popravilo, vzdrževanje ali dodelavo, je dolžno potrošniku na lastne stroške v treh dneh odpraviti okvaro oziroma poškodbo, kadar se s tem ne zmanjšata vrednost in uporabnost proizvoda, če pa tega ni mogoče zagotoviti, mora podjetje potrošniku po njegovi izbiri izročiti v osmih dneh nov enak proizvod ali mu takoj plačati odškodnino v višini drobno prodajne cene novega proizvoda. V primeru, da bi trgovec želel s pogodbo omejiti ali izključiti odgovornost za stvarne napake, bi bilo takšno pogodbeno določilo nično.


Avtor: Mateja Tilia