Informacije in pomoč

Katere predpise mora spoštovati trgovec na drobno z gradbenimi proizvodi pri pripravi in izvedbi inventure ter kako je z obračunom DDV pri ugotovljenem primanjkljaju?


Popis blaga ali inventuro  ureja za gospodarske družbe in podjetnike Zakon o gospodarskih družbah (ZGD-1) (Ur.l. RS, št. 42/06 in 68/08) in Slovenski računovodski standardi (SRS 2006), (Ur.l. RS, št. 118/05 in 12/08).

Popis sredstev in obveznosti do virov sredstev so  dolžni opraviti zavezanci najmanj enkrat na leto – redni letni popis. Za lastne potrebe pa lahko opravite  tudi izredne popise med letom. Rednega letnega popisa niso dolžna opraviti podjetja, ki so v stečajnem ali likvidacijskem postopku. Ta podjetja opravijo popis na začetku in koncu stečajnega ali likvidacijskega postopka.

Poudariti velja, da je za izvedbo popisa odgovorno poslovodstvo podjetja.. Pooblaščena oseba družbe izda sklep o izvedbi rednega letnega popisa, v katerem določi: 

  •  datum, na katerega se bo izvajal popis,
  • sredstva in vire sredstev, ki se popišejo, 
  • čas popisa, 
  • popisno komisijo, 
  • rok za pripravo pisnega poročila, 
  • rok v katerem mora organ upravljanja odločiti o popisu in 
  •  rok za oddajo poročila računovodstvu.

Popisno komisijo praviloma sestavljajo predsednik in najmanj dva člana. Člani popisne komisije ne morejo biti osebe, ki so materialno odgovorne za posamezno vrsto sredstev ali virov sredstev, ki so predmet popisa, prav tako ne osebe, ki nadzorujejo finančno in materialno poslovanje.

Popisna komisija mora v predpisanem roku sestaviti poročilo o popisu, v katerem navede vse razlike med dejanskim in knjigovodskim stanjem, opiše razloge za nastale razlike in predlaga način njihove odprave. Popisne razlike se lahko odpravijo v breme podjetja ali v breme odgovorne osebe, odvisno od vzroka nastanka razlik (kalo, razbitje, uničenje,  kraja),
V skladu s Pravilnikom o stopnjah običajnega odpisa blaga (Ur.l. RS št. 101/08), ki se uporablja od 1.11. 2008, se določa običajni primanjkljaj in uničenje blaga iz naslova kala, razsipa, razbitja in okvare blaga, ki sta neločljivo povezana s skladiščenjem, prevozom in prodajo blaga pri opravljanju dejavnosti trgovine na debelo in trgovine na drobno.
V trgovini na drobno se šteje kot običajen odpis blaga (kalo, razsip, razbitje in
okvara), odpis blaga, izračunan od nabavne vrednosti nabavljenega blaga v določenem obračunskem obdobju

Odpis blaga  je oproščen plačila davka na dodano vrednost. do maksimalne višine, ki je za različni gradbeni material v trgovini na drobno  naslednji:

  • lomljivi izdelki (opeka, strešniki,keramični, gradbeni material, ploščice in druga gradbena sanitarna keramika, betonski izdelki, steklo, siporex ipd.) - 2,5 %   
  • parket, laminati, PVC, itison, zaključne letve - 2,0 %
  • proizvodi v prahu (cement, mavec, apno, lepila, malta, perlit ipd.) - 1,0%   
  • ostali gradbeni izdelki (železo, armaturne mreže, izolacijski material za  hidro-termo in zvočno izolacijo, elektroinštalacije, les ipd.) - 1,0% 

Odpis, ki  presega odpis, izračunan na podlagi maksimalnih stopenj iz pravilnika, se obračunava in plačuje davek na dodano vrednost.

Ob tem velja opozoriti, da če v določenem obračunskem obdobju ni bilo nabave, se za izračun upošteva začetno stanje.

Trgovci evidentirajo ugotovljene izgube in uničenje blaga (kalo, razsip, razbitje in okvara), v svojih poslovnih knjigah (odpis blaga).


Avtor: Mateja Tilia