15. septembra 2025 je v Ljubljani potekal Japonsko-slovenski seminar Železnice kot temelj urbanističnega načrtovanja, ki ga je Veleposlaništvo Japonske pripravilo v sodelovanju z vodilnimi japonskimi železniškimi in gradbenimi podjetji ter ob podpori GZS – Zbornice gradbeništva in industrije gradbenega materiala (ZGIGM). Dogodek je prinesel izjemno dragocene izkušnje: japonski model železnic je globalna zgodba o uspehu, Slovenija pa se mora odločiti, ali bo še desetletja razpravljala o financiranju ali pa začela strateško vlagati v prihodnost. V imenu Slovenije so udeležence nagovorili Marko Lotrič, predsednik Državnega sveta, Andrej Rajh, državni sekretar na Ministrstvu za infrastrukturo, ter predstavniki strokovnih institucij in gospodarstva. Izpostavili so, da Slovenija in Japonska delita vizijo odlične povezanosti ter pomen železnic kot hrbtenice trajnostnega prostorskega razvoja.
Na Japonskem železnice niso le način prevoza, temveč hrbtenica urbanističnega, gospodarskega in družbenega razvoja. Osrednji koncept Transit Oriented Development (TOD) pomeni, da se nova proga in postaja načrtujeta kot jedro celostnega urbanega območja. Ob železniških vozliščih se razvijejo stanovanjske soseske, poslovna območja, trgovina, kultura in storitve. Tak pristop omogoča dolgoročno finančno stabilnost železnic (donosnost z oddajanjem in prodajo zemljišč ob postajah), preprečevanje špekulacij na nepremičninskem trgu, učinkovitejšo in cenejšo gradnjo infrastrukture, saj se projekti umeščajo strateško in usklajeno, ne naknadno. Na Japonskem so proge in postaje pogosto zgrajene z zasebnim kapitalom, vrednost zemljišč ob njih pa se poveča šele po izgradnji. Pri nas pogosto ravnamo nasprotno: zemljišča prodamo vnaprej po nizkih cenah, nato pa z javnimi sredstvi vlagamo v infrastrukturo, ki vrednost zemljišč šele poveča – s tem pa koristijo posamezni investitorji, ne pa družba kot celota.
dr. Shigeru Morichi, zaslužni profesor Nacionalnega inštituta za študije politik, je opozoril, da je dolgoročna vizija ključ uspeha: železnice so lahko gospodarski motor, če jih obravnavamo kot strateško naložbo in ne kot strošek. Masakazu Ite iz družbe JR East je skozi primer Tokyo Station in novega kompleksa Takanawa Gateway City pokazal, da železniška postaja postane središče celotne mestne četrti – z gospodarstvom, stanovanji in kulturo. Hitachi Rail je predstavila, kako njihova tehnologija ETCS in signalizacija že dve desetletji omogočata slovenskim železnicam interoperabilnost, varnost in večjo zmogljivost – tudi pri projektu 2TDK. Ob tem so se predstavila tudi vodilna gradbena podjetja – Kajima, Shimizu, Taisei, Tekken, Obayashi, Kumagai Gumi, Hazama Ando in Nikken Sekkei – ki sodijo med globalne velikane in dokazujejo, da je povezovanje železniške infrastrukture, urbanizma in gradbeništva model prihodnosti.
DODATNE INFO: JAPONSKA AMBASADA STA
Bodite obveščeni o aktualnem dogajanju.