Zbornica gradbeništva in industrije gradbenega materiala

Novice


Arhiv: Pripravili smo raziskavo o vrzelih v spretnostih v gradbeništvu

V okviru projekta SKILLCO je GZS ZGIGM skupaj z ostalimi sodelujočimi partnerji pripravila obsežno raziskavo o manjkajočih spretnostnih v gradbeništvu. Celotna raziskava, dolga različica v angleškem jeziku, je na voljo tukaj).

Povzetek v slovenskem jeziku pa v nadaljevanju:
SKILLCO WP2
General document of research results,  POVZETEK

Gradbeni sektor ima v evropskem gospodarstvu pomembno vlogo. Gospodarska kriza je vplivala na trg na več načinov. Do leta 2016 je bila gradbena proizvodnja več kot pol manjša kot pred krizo (leta 2007). Gradbeni sektor od leta 2015 sicer okreva, nedavni gospodarski preobrat kaže na pozitivne obete za prihodnost. V primerjavi z letom 2015 se je proizvodnja evropskega gradbenega sektorja v letu 2016 povečala za dve tretjini. Največje povečanje je bilo zabeleženo na Slovaškem, v Španiji in na Švedskem. Na drugi strani pa je bilo tudi veliko zmanjšanje, zlasti v Sloveniji, na Madžarskem in Poljskem.
Tudi stopnja zaposlenosti v gradbenem sektorju je bila precej nizka, vendar se ocenjuje, da se bo v Evropi v prihodnjih letih povečala. Pričakuje se, da se bo od leta 2013 do leta 2025 odprlo več kot 6 milijonov delovnih mest zaradi upokojitve in drugih razlogov. Zaradi novih tehnoloških sprememb pa bodo nastala nova delovna mesta.
Gradbeni sektor ima potencial, da se lahko odzove na velike gospodarske in socialne izzive. Za soočanje s temi izzivi pa potrebuje stabilno in primerno delovno silo. Kljub številnim pobudam in promocijam sektorja v preteklosti, ki so bile namenjene pridobivanju znanj in kompetenc v gradbenem sektorju, ostajajo številni izzivi nenaslovljeni.
Letno poročilo FIEC za leto 2017 pravi, da še vedno obstaja visoka stopnja brezposelnosti v številnih evropskih državah, zlasti med mladimi. 40 odstotkov evropskih delodajalcev poroča, da ne morejo najti ljudi z ustreznimi spretnostmi. Da bi naslovili to težavo, je Evropska komisija objavila "The New Skills Agenda for Europe", v kateri so spretnosti in usposabljanja ena največjih prednostnih nalog v EU. Cilj programa je izboljšati znanje iz osnovnega na napredno raven in izboljšati možnosti za iskanje zaposlitve.[1]
Ena od rešitev za reševanje izzivov v gradbenem sektorju bi bila tudi izmenjava dobrih praks na lokalni, regionalni, nacionalni in evropski ravni. Pomembna je tudi mobilnost delavcev. S povečanjem mobilnosti bi bilo lažje obravnavati pomanjkanje regionalnih in lokalnih znanj.
Evropska komisija kot drug način reševanja izzivov v gradbenem sektorju pripravlja načrt za sektorsko sodelovanje na področju spretnosti (“Blueprint for Sectoral Cooperation on Skills”). Spodbudili bodo ključne deležnike iz gradbeništva, naj bolj strateško izkoristijo možnosti evropskega in nacionalnega financiranja, in tako zadovoljili kratkoročne in srednjeročne potrebe po spretnostih. (FIEC: letno poročilo 2017)
Načrt za sektorsko sodelovanje je nov okvir za strateško sodelovanje med ključnimi deležniki (npr. podjetja, sindikati, raziskovalne, izobraževalne in izobraževalne ustanove, javni organi) v danem gospodarskem sektorju. Načrt naj bi  se prvotno izvajal v šestih sektorjih: avtomobilski industriji, pomorski tehnologiji, vesolju, obrambi, tekstilu in turizmu. Gradbeni sektor se šteje za enega izmed bolj zrelih sektorjev, ki se zaveda pomembnosti spretnosti. Evropska komisija prav tako priznava pomen gradbenega sektorja in njegov prispevek k zaposlovanju, življenjskemu okolju in gospodarstvu. Zato obstaja velika verjetnost, da bo gradbeni sektor izbran za drugi val načrta. V projektu Blueprint so bila najprej opredeljena tri najbolj pomembna področja v gradbenem sektorju: energetska učinkovitost; digitalizacija; krožno gospodarstvo, vključno z biološkimi in sekundarnimi recikliranimi izdelki.[2]
Za reševanje izzivov na področju spretnosti v gradbenem sektorju pa je bil zasnovan projekt Skillco. Glavni cilj je zmanjšanje pomanjkanja usposobljenosti v gradbenem sektorju na EOK ravni 4 (v Nemčiji na nacionalni ravni DQR 4, na Madžarskem na nacionalni ravni OKJ in v Sloveniji na nacionalni ravni SOK 4 in 5). Cilji projekta so bili opredeliti vrzeli v znanju, ki so v gradbeništvu najpogostejše pri vseh sodelujočih partnerskih državah (Slovenija, Nemčija in Madžarska). Po opredelitvi vrzeli v znanju je cilj projekta izdelati in opredeliti učne enote z uporabo načel ECVET, ki bi se lahko vključili v formalne programe za poklicno izobraževanje in usposabljanje ter se uporabljali kot tečaji usposabljanja v podjetjih.
Projekt želi na eni strani vključiti učne enote v obstoječe učne načrte na ravni EOK 4, po drugi strani pa jih želi vključiti v nacionalne poklicne standarde in redne programe poklicnega in strokovnega izobraževanja (če je mogoče zaradi razlik v različnih izobraževalnih sistemih). To so prvi poskusi izvajanja primerljivih učnih načrtov v različnih državah.
Projekt Skillco bo razvil tudi mobilno aplikacijo, ki bo vsebovala vse rezultate projekta, učne enote, gradiva za usposabljanje, video posnetke in fotografije.
Razvoj vsebine v projektu je bil izveden preko delovnega paketa (WP) 2. Glavni cilji WP2 so bili predstaviti pregled sedanjega stanja gradbenega sektorja in vrzeli v znanju v vseh sodelujočih državah partnericah v projektu ter opredeliti in izbrati štiri spretnosti, za katere bodo v WP3 ustvarjene skupne učne enote.
Prvi korak pri ugotavljanju obstoječih vrzeli v znanju in stanju v gradbenem sektorju je bila raziskava v obstoječih virih/podatkih o gradbenem sektorju in vrzelih v gradbeništvu. Drugi korak je bil analizirati zbrane vire podatkov.
Pred naslednjim korakom v projektu so bili pripravljeni vprašalniki za delodajalce v gradbenem sektorju in za nekdanje dijake gradbenih programov VET.
V tretji fazi so bili izvedeni sestanki fokusnih skupin, ki so bili organizirani v vseh partnerskih državah. Po analizi sestankov šestih fokusnih skupin je bilo izvedenih deset osredotočenih intervjujev s HRM-predstavniki gradbenih podjetij.
Vse zgoraj omenjene aktivnosti so bile uporabljene za identifikacijo štirih spretnosti, za katere bodo razvite učne enote in gradiva za usposabljanje. Področja, na katerih smo ugotovili vrzeli v znanju, so matematična pismenost, pismenost, zelena znanja in zdravje ter varnost pri delu. Za razvoj učnih enot in učnega gradiva smo morali biti bolj specifični. Moduli za študente in zaposlene morajo vsebovati specifična znanja in veščine. Z našimi raziskavami virov in terenskega dela smo ugotovili naslednje vrzeli v spretnostih znotraj zgoraj navedenih področij:

1. Zelena znanja v gradnji: ponovna uporaba industrijskega/gradbenega odpadnega materiala, recikliranje z varno uporabo potencialno nevarnih materialov.

2. Varnost in zdravje pri delu: ukrepi za preprečevanje mišično-kostnih obolenj in osnove ergonomije.

3. Pismenost: razumevanje terminskih planov in zaporedij gradbenih del, branje in razumevanje projektne dokumentacije, priprava terminskih planov z uporabo IKT na gradbišču in uporabo IKT za gradbena dela. 

4. Matematična pismenost: napoved in izračun stroškov v gradbeništvu za posamezno vrsto del ali manjših objektov

Poleg identifikacije zgoraj omenjenih štirih vrzeli v spretnostih projekt Skillco posebno pozornost namenja tudi prepoznavanju in arhiviranju dragocenih izginjajočih spretnosti. Z izvajanjem osredotočenih intervjujev smo si prizadevali ugotoviti, kako predstavniki podjetja zaznavajo dragocena izginjajoča znanja. Odzivi so bili zelo različni, zato smo se obrnili tudi na druge predstavnike obrtnih družb in zbornic. Skupna vsem projektnim državam so bila dragocena izginjajoča znanja na področju zelenih spretnosti. Nemčija in Slovenija sta opredelili leseno konstrukcijo kot dragoceno izginjajočo spretnost, na Madžarskem pa zaradi svojega naravnega okolja in tradicije gradnjo slamnatih streh. Z video posnetki bo tako predstavljen in arhiviran leseni kozolec ("Kozolec") značilen za Slovenijo; v Nemčiji video posnetki predstavljajo gradnjo lesene stenske strukture ("Ständerwerkbauweise") in na Madžarskem slamnato streho (»nádtető«).
Več kot 300 udeležencev, ki so sodelovali preko vprašalnikov, fokusnih skupin in intervjujev v delovnem paketu 2 (različni profili ljudi, organizacij, gospodarskih zbornic, podjetij itd.), nam je pomagalo ugotoviti in opredeliti spretnosti, ki jih delavci na ravni EOK 4 niso dovolj pridobili.
S tesnejšim sodelovanjem se lahko gradbeni sektor skupaj z izvajalci izobraževanja in usposabljanja v določenih regijah ustrezno odzove na naraščajoče povpraševanje po znanju v sektorju. Da bi se lahko soočili s spreminjajočimi se standardi, bodo potrebne spremembe usposabljanj, ki bodo bolj ustrezala razvoju delovne sile kot tudi razvoju nekaterih novih znanj in nadgradnji obstoječih usposabljanj. 
Celotna različica output 2.4 je na voljo na spletni strani Skillco-rezultati. 

[2] https://www.construction-products.eu/news-events/latest-news/blueprint-for-sectoral-cooperation-on-skills-initiative.aspx

Fotogalerija





 

Arhivi

Prijava na E-novice

Bodite obveščeni o aktualnem dogajanju.