Zbornica gradbeništva in industrije gradbenega materiala

Novice


Arhiv: Informativni dan o predstavitvi projekta modernizacije železniške proge Beograd-Niš, info z dogodka za zainteresirane

Obvestilo m MZZ RS: 

EUDEL v Srbiji je v sodelovanju z Ministrstvom za gradbeništvo, transport in infrastrukturo Republike Srbije 10. julija 2024 organizirala informativni predstavitveni dogodek o projektu modernizacije železniške proge Beograd-Niš. Predstavitev je bila namenjena vsem potencialnim izvajalcem, partnerjem, podizvajalcem z interesom, da se prijavijo na razpise in sodelujejo pri gradnji. Zbrane so priložnostno nagovorili direktorica Infrastrukture železnic Srbije Tanasković, vodja EUD Giaufret in direktor Transportne skupnosti Zakonjšek, projekt pa je predstavila pomočnica ministra za infrastrukturo in transport Dimonski, medtem ko so predstavniki Gospodarske zbornice Republike Srbije predstavili investicijsko okolje v Srbiji.


Vodja EUD in direktor Transportne skupnosti sta v nagovoru izpostavila prednosti, ki jih projekt prinaša ne le za Srbijo, ampak tudi za širšo regijo, tako v kontekstu transportne povezljivosti, kot tudi okoljskega odtisa in ekonomskih priložnosti. Gre za najvišjo donacijo EU v Srbiji doslej. Tanaskovićeva je ob tem napovedala, da bo proge Beograd – Niš, ki bo omogočila njuno medsebojno povezljivost v 100 minutah, izgrajena do konca leta 2028.

Dimonski je v predstavitvi izpostavila, da je projekt ocenjen na 2,8 mlrd EUR, sredstva zanj so zagotovili EIB, EBRD in EU. Financiranje projekta bo potekalo preko WBIF (Western Balkans Investment Framework). V okviru projekta se bo moderniziralo 228 km železniške proge na relaciji Beograd-Niš, ki bo omogočila potovanje vlakov s hitrostjo do 200 km/h. Predvideni sta dve fazi izgradnje, pri čemer bo prva obsegala tri sekcije: (i) Resnik-V. Planina, (ii) V. Planina-Paračin in (iii) Paračin-Trupala, v skupni dolžini 183 km, druga faza pa bo obsegala rekonstrukcijo okoli Beograda in Niša. Glede modelov pogodb: naročnik (contracting authority) bo Infrastruktura železnice Srbije, pogoji pogodbe bodo temeljili na FIDIC Yellow Book, vse pogodbe o delih bodo sklenjene na podlagi fiksne cene (lump sum), terminsko gledano naj bi bila dela po vsaki izmed pogodb realizirana v roku 30 mesecev, s 24-mesečnim rokom za obveščanje o napakah. Postopki javnega naročanja za sekcijo 2 in 3 se bodo praviloma začeli jeseni 2024, za sekcijo 1 pa poleti 2025, posledično bodo izvajalci izbrani za sekciji 2 in 3 poleti 2025, za sekcijo 1 pa poleti 2026. Vsa dokumentacija bo zbrana na enotnem portalu, ki bo v kratkem dostopen celotni javnosti.

V predstavitvi investicijskega okolja v Srbiji so bile izpostavljene predvsem nekatere ugodnosti, ki so na voljo tujim investitorjem, ki zaposlujejo na srbskem tržišču (npr. 5000 EUR enkratne pomoči/vzpostavljeno zaposlitev, 10-letno neplačevanje davkov za določene vrste investicij, obstoj sporazumov s 63 državami o izogibanju dvojnega obdavčenja ipd.), omenjene so bile tudi ugodnosti, ki jih omogočajo posamezne lokalne skupnosti. Izpostavljen je bil nabor IT strokovnjakov na srbskem tržišču, medtem ko je Univerza v Beogradu rangirana med 500 top univerzami.

Ločeno je bil v organizaciji EUD in sodelovanju z delegacijami DČ na terenu organiziran tudi neformalni sestanek s predstavniki gradbenega sektorja, ki so se udeleževali informativne konference – mdr. so bili prisotni predstavniki Strabaga (AT), Impresa Pizzaroti (IT), Ballast Nedama (NL), Azvia (ES).

Namen razprave je bil ugotoviti predvsem možnosti za uspešnejši nastop evropskih podjetjih v postopkih javnega naročanja v Srbiji. Razprava je pokazala, da sogovorniki spodbujajo in pozdravljajo tovrstne informativne dogodke, kot tudi neformalne sestanke v organizacije EUD, kot tudi, da delijo oceno stanja na terenu glede možnosti sodelovanja evropskih podjetjih na tenderjih v Srbiji. Izpostavljeni so bili predvsem pomisleki glede standardov, ki bodo določeni v pogojih, poseben izziv predstavljajo tudi licence, ki se zahtevajo, časovnica izvedbe del po pogodbah (30 mesecev) je glede na izkušnje dokaj nerealna, zastavlja se vprašanje namena določb, po katerih naj bi bile pogodbe sklenjene s ponudniki, ki bo določil najnižjo ceno. EUD ostaja odprta za dodatna vprašanja in obljublja nadaljnjo odprtost glede komuniciranja o aktualnih infrastrukturnih projektih.

Vtis vsled razprave ostaja, da so podjetja iz EU sicer zainteresirana da vstopijo v razmerje s srbskimi partnerji, a da se hkrati zavedajo omejenosti možnosti. Prevladuje občutek, da bi posle uspela skleniti podjetja s cenovno gledanih konkurenčnejših tržišč, še posebno kitajskega.

EUD je napovedala, da bodo v kratkem posredovane prezentacije, seznam udeležencev ter posnetek razprave, kar vse bomo po prejemu posredovali v prestolnico.

Ozadje teme
IZVOZNO OKNO>>

Več info: DELEGATION-SERBIA-EIE@eeas.europa.eu

Fotogalerija





 

Arhivi

Prijava na E-novice

Bodite obveščeni o aktualnem dogajanju.