Predlog Ministrstva za gospodarski razvoj in tehnologijo, da cene goriv ob avtocestah in hitrih cestah ne bodo več nadzorovane, bo povečal breme gospodarstvu in potrošnikom. Cena 50-litrskega rezervoarja bo lahko ob cestah višja tudi do 7,5 EUR.
Konkurenčne cene energentov so želja vsakega gospodarstva, ki jih uporablja tako kot svoje vhodne surovine pri proizvodnem procesu kot v transportu blaga do naročnika in plačilu stroškov za prevoz zaposlenim. Večletna pobuda naftnih trgovcev z gorivom je na prvi pogled povsem legitimna, saj se je država že odrekla uravnavanju cen električne energije in plina. Marža trgovcev predstavlja pri pogonskih gorivih okoli 7 do 8-odstotni delež v končni maloprodajni ceni.
Cene goriv ne bodo več enotne
Aktualen predlog delne regulacije predvideva sprostitev cen goriv na bencinskih črpalkah ob avtocestah in hitrih cestah. To pomeni, da bodo tam cene nekoliko višje kot v mestih ter se bodo lahko razlikovale od črpalke do črpalke. Tam kjer je črpalk več, bodo cene nižje, tam, kjer jih je manj, bodo višje. Na črpalkah na območjih blizu meje bodo cene podobne tistim preko meje.
Trg, ki to ni
V osnovi podpiramo svobodno podjetniško iniciativo in smo zagovorniki poslovne svobode na tem področju. Vendar glede na strukturo maloprodajnega trga naftnih derivatov, kjer prevladujeta dve družbi, ocenjujemo, da bodo cene v povprečju višje. Zato ocenjujemo, da minimalni pogoji delovanja trga niso zagotovljeni. Prav tako smo skeptični, da bi višje marže privabile dodatne ponudnike v dejavnost, saj so fiksni stroški postavitve bencinskega servisa relativno visoki in odvisni od politike infrastrukture na tem območju.
V ozadju se skriva državna blagajna
Naftni trgovci so imeli že zdaj možnost, da znižajo svojo maržo, vendar tega niso storili. Zato upravičeno menimo, da bodo svojo maržo povečali. Država bo na drugi strani del višjega dobička naftnih trgovcev pridobila z zvišanjem koncesnin na avtocestnih počivališčih, zato predlog podpira.
10 do 15 % višje cene na avtocestah in hitrih cestah
Marža pri dizlu je lahko po veljavni uredbi najvišja pri 8,2 centih, pri bencinu pa 8,7. Delna liberalizacija bi pomenila, da bi se marže na avtocestah in hitrih cestah v povprečju dvignile za 10 do 15 centov. 50-litrski rezervoar goriva bi tako lahko bil v povprečju dražji od 5 do 7,5 evra. Cilj te spremembe je maksimizacija izkupička od tranzitnega gospodarskega prometa in turistov, a pa bo to obremenilo tudi gospodarstvo in domače prebivalstvo.
Pripravila: Analitika GZS
Bodite obveščeni o aktualnem dogajanju.