Zakon o zdravstveni ustreznosti živil in izdelkov ter snovi, ki prihajajo v stik z živili - sprememba (ZZUZIS-A) - UL 42/2002
Na podlagi druge alinee prvega odstavka 107. člena
in prvega odstavka 91. člena Ustave Republike Slovenije izdajam
U K A Z
o razglasitvi zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o
zdravstveni ustreznosti živil in izdelkov ter snovi, ki prihajajo v
stik z živili (ZZUZIS-A)
Razglašam zakon o spremembah in dopolnitvah zakona
o zdravstveni ustreznosti živil in izdelkov ter snovi, ki prihajajo
v stik z živili (ZZUZIS-A), ki ga je sprejel Državni zbor Republike
Slovenije na seji 24. aprila 2002.
Ljubljana, dne 3. maja 2002. |
|
Predsednik
Republike Slovenije
Milan Kučan l. r.
|
Z A K O N
O SPREMEMBAH IN DOPOLNITVAH ZAKONA O ZDRAVSTVENI USTREZNOSTI ŽIVIL
IN IZDELKOV TER SNOVI, KI PRIHAJAJO V STIK Z ŽIVILI (ZZUZIS-A)
1. člen
V zakonu o zdravstveni ustreznosti živil in
izdelkov ter snovi, ki prihajajo v stik z živili (Uradni list RS,
št. 52/2000) se v tretjem in petem odstavku 3. člena, drugem,
četrtem in šestem odstavku 6. člena, tretjem in četrtem odstavku
16. člena, četrtem odstavku 17. člena, drugem odstavku 18. člena,
tretjem odstavku 22. člena ter prvem in drugem odstavku 23. člena
se besedilo minister, pristojen za veterinarstvo v ustreznem sklonu
nadomesti z besedilom minister, pristojen za kmetijstvo, prehrano
in veterinarstvo v ustreznem sklonu.
V četrtem odstavku 6. člena se besedilo ministrom, pristojnim za
kmetijstvo in prehrano in črta.
V tretjem in petem odstavku 6. člena se besedilo minister,
pristojen za kmetijstvo in prehrano v ustreznem sklonu nadomesti z
besedilom minister, pristojen za kmetijstvo, prehrano in
veterinarstvo.
V drugem odstavku 18. člena se beseda predpišejo nadomesti z besedo
predpišeta, za besedo zdravstvo se vejica nadomesti z besedo in,
besedilo in minister, pristojen za kmetijstvo pa se črta.
V prvem in drugem odstavku 23. člena se besedilo in ministrom,
pristojnim za kmetijstvo in prehrano črta.
V prvem in drugem odstavku 8. člena ter drugem in tretjem odstavku
10. člena se besedilo minister, pristojen za prehrano v ustreznem
sklonu nadomesti z besedilom minister, pristojen za kmetijstvo,
prehrano in veterinarstvo.
2. člen
V 2. členu se v prvem odstavku v definiciji pojma
živilo za besedo vodo dodata besedi in pijačami.
V tretjem odstavku se definicija pojma nova živila spremeni tako,
da se glasi:
Nova živila so živila in sestavine živil, ki se do sedaj še niso v
pomembnem obsegu uporabljala za prehrano ljudi in se razvrščajo v
naslednje skupine:
a) živila in sestavine živil, ki vsebujejo ali jih sestavljajo
gensko spremenjeni organizmi v smislu zakona, ki ureja ravnanje z
gensko spremenjenimi organizmi;
b) živila in sestavine živil, pridobljena iz gensko spremenjenih
organizmov, ki pa ne vsebujejo gensko spremenjenih organizmov;
c) živila in sestavine živil z novo ali namerno spremenjeno
primarno molekularno strukturo;
d) živila in sestavine živil, ki jih sestavljajo ali so pridobljena
iz mikroorganizmov, gliv ali alg;
e) živila in sestavine živil, ki jih sestavljajo ali so pridobljene
iz rastlin, in sestavine živil, pridobljene iz živali, razen živil
in sestavin živil, pridobljenih s tradicionalnim razmnoževanjem ali
gojenjem, ki že veljajo za varna živila;
f) živila in sestavine živil, pridobljene s proizvodnim postopkom,
ki povzroči pomembne spremembe v sestavi ali strukturi živila in
sestavine živil, kar vpliva na njihovo prehransko vrednost,
presnovo ali raven neželenih snovi, in se do sedaj še ni
uporabljal.
Za dvaindvajsetim odstavkom se dodata nova triindvajseti in
štiriindvajseti odstavek, ki se glasita:
Prehrana je delovanje hrane v povezavi z zdravjem, ki obsega
vedenje o fizioloških potrebah organizma in procesih za
zadovoljevanje teh potreb v smislu posameznih hranil, načinov
zagotavljanja teh hranil z ustreznim načinom hranjenja in z učinki,
če te prehranske potrebe niso pokrite ter o posledicah vplivov
živil in načinov prehranjevanja na organizem in zdravje človeka.
Poleg tega obsega socialne, ekonomske, kulturne in psihološke
procese v zvezi s prehranjevanjem.
Prehranska politika je koordinirano načrtovanje pristojnih
ministrstev in stroke in izvajanje celovitih ukrepov s področja
zagotavljanja potrebnih količin živil, ki so varna in prehransko
ustrezna ter vseh ukrepov za zdrave prehranske navade različnih
skupin prebivalstva, s ciljem varovanja in izboljšanja zdravja
ljudi.
3. člen
9. člen se spremeni tako, da se glasi:
9. člen
Novo živilo se sme dajati v promet, če je za
njegovo dajanje v promet izdano dovoljenje.
Dovoljenje za dajanje v promet novih živil iz točke a) tretjega
odstavka 2. člena tega zakona izda Urad za živila in prehrano, v
soglasju z ministrstvom, pristojnim za varstvo okolja in
ministrstvom, pristojnim za kmetijstvo, prehrano in
veterinarstvo.
Dovoljenje za dajanje v promet novega živila iz točke b), c), d),
e) in f) tretjega odstavka 2. člena tega zakona izda Urad za živila
in prehrano, v soglasju z ministrstvom, pristojnim za kmetijstvo,
prehrano in veterinarstvo.
Dovoljenje za novo živilo iz točke a) tretjega odstavka 2. člena
tega zakona se lahko izda, če so izpolnjene tudi zahteve, ki jih
mora izpolnjevati izdelek za pridobitev dovoljenja za dajanje na
trg skladno s predpisi, ki urejajo ravnanje z gensko spremenjenimi
organizmi.
Dovoljenje se izda v 150 dneh od prejema popolne prijave za
pridobitev dovoljenja.
Posebne zahteve, ki jih morajo izpolnjevati nova živila, način
njihovega označevanja, vsebino prijave za pridobitev dovoljenja in
druge pogoje za izdajo dovoljenja, vključno z natančnejšo
opredelitvijo obsega uporabe za prehrano in zahtevami iz četrtega
odstavka tega člena, predpiše minister, pristojen za zdravje, v
soglasju z ministrom, pristojnim za kmetijstvo, prehrano in
veterinarstvo, in ministrom, pristojnim za varstvo okolja.
Pogoje za uvoz in izvoz novih živil predpiše Vlada Republike
Slovenije.
4. člen
V 10. členu se doda nov drugi odstavek, ki se
glasi:
Dovoljenje za uporabo novih aditivov izda Urad za
živila in prehrano, v soglasju z ministrstvom, pristojnim za
kmetijstvo, prehrano in veterinarstvo.
Dosedanja drugi in tretji odstavek postaneta tretji in četrti
odstavek.
5. člen
15. člen se spremeni tako, da se glasi:
15. člen
Oglaševanje alkoholih pijač, ki vsebujejo več kot
15 volumenskih odstotkov alkohola, je prepovedano.
Alkoholne pijače, ki vsebujejo 15 in manj volumenskih odstotkov
alkohola, se lahko oglašujejo na nosilcih, kot so bilteni,
katalogi, letaki in prospekti, ki so namenjeni oglaševanju in
poslovnemu komuniciranju in drugih nosilcih objavljanja informacij,
razen ob cestah na plakatih, tablah, panojih in svetlobnih
napisih.
Alkoholne pijače iz prejšnjega odstavka se lahko oglašujejo v
časopisih in revijah, radiu in televiziji, elektronskih
publikacijah, teletekstu ter drugih oblikah dnevnega in
periodičnega objavljanja uredniško oblikovanih programskih vsebin s
prenosom zapisa glasu, zvoka ali slike na način, ki je dostopen
javnosti.
Objavljanje podatkov o kakovosti in drugih lastnostih alkoholnih
pijač ter podatkov o prejetih nagradah in priznanjih v strokovnih
revijah in drugih oblikah poslovnega komuniciranja, ki niso
namenjene končnemu potrošniku, se ne šteje za oglaševanje.
6. člen
Za 15. členom se dodata nova 15.a in 15.b člen, ki
se glasita:
15.a člen
Alkoholne pijače je na radiu in televiziji
prepovedano oglaševati med 7. uro in 21.30.
Alkoholne pijače je prepovedano oglaševati v kinematografih pred
22. uro.
15.b člen
Oglaševalsko sporočilo mora izpolnjevati naslednje
pogoje:
- ne sme spodbujati čezmerne porabe alkohola ali prikazovati
pozitivne vzročne zveze med pitjem alkohola in uspehom v
življenju,
- ne sme biti namenjeno mladim in prikazovati oseb, ki uživajo
alkohol,
- ne sme prikazovati oseb, mlajših od 25 let,
- ne sme povezovati uživanja alkohola s povečano telesno
zmogljivostjo ali z vožnjo v prometu,
- ne sme ustvarjati videza, da uživanje alkohola prispeva k uspehom
v družbenem in spolnem življenju,
- ne sme poudarjati, da ima alkohol zdravilne učinke, ali da je
poživilo, pomirjevalo ali sredstvo za reševanje osebnih težav,
- ne sme prikazovati abstinence ali zmernega pitja v negativni
luči,
- ne sme poudarjati visoke vsebnosti alkohola kot posebne kakovosti
alkoholnega izdelka,
- ne sme se pojavljati v in na stavbah, objektih in pripadajočih
zemljiščih, kjer se opravlja zdravstvena dejavnost ter dejavnost
vzgoje, športa ter izobraževanja,
- ne sme se pojavljati na panojih, tablah, plakatih ali svetlobnih
napisih, ki so od vrtcev in šol oddaljeni manj kot 300 metrov,
- ne sme se pojavljati na prireditvah, ki so v prvi vrsti namenjene
mladoletnim osebam, in na športnih prireditvah,
- ne sme vključevati simbolov, podob, junakov iz risanih filmov in
drugih mladinskih oddaj,
vsebovati mora opozorilo: Minister za zdravje opozarja: Uživanje
alkohola lahko škoduje zdravju! ali Minister za zdravje opozarja:
Prekomerno pitje alkohola škoduje zdravju!.
Opozorilo iz zadnje alinee prejšnjega odstavka je, razen na radiu,
pisno. Dobro se mora ločiti od podlage in mora biti napisano s
takšno velikostjo črk, da je brez težav berljivo. Oglaševalsko
sporočilo na filmskem platnu in televiziji mora prikazovati
opozorilo najmanj 5 sekund. V primeru, ko je oglaševalsko sporočilo
krajše, mora opozorilo trajati ves čas oglaševalskega sporočila.
Črke opozorila morajo biti velike najmanj toliko, kot so velike
črke pri podnapisih. Črke opozorila drugih oglaševalskih sporočil
morajo biti tako velike, da površina, ki jo zavzemajo, predstavlja
najmanj 10% velikosti površine prostora, ki ga obsega celotno
oglaševalsko sporočilo.
Določba trinajste alinee prvega odstavka tega člena ne velja za
nosilce, kot so bilteni, katalogi, letaki in prospekti, ki so
namenjeni poslovnemu komuniciranju, ter za druge nosilce
objavljanja informacij v prodajalnah, kadar gre za obveščanje
potrošnikov o cenah in drugih pogojih, ki se nanašajo na prodajo
alkoholnih pijač.
7. člen
V 16. členu se v prvem odstavku 3. točka spremeni
tako, da se glasi:
3. uradni zdravstveni nadzor nad proizvodnjo živil živalskega
izvora, njihovim prometom v zvezi z uvozom, izvozom, prevozom,
tranzitom, skladiščenjem in prometom na debelo ter prometom s
svežim neembaliranim mesom, surovimi ribami in drugimi vodnimi
organizmi, ki niso predpakirani in uporabo izdelkov ter snovi, ki
prihajajo v stik s temi živili, ki ga izvajajo veterinarski
inšpektorji.
Doda se nov drugi odstavek, ki se glasi:
Nadzor nad splošnim označevanjem živil in aditivov, ki se nanaša na
zdravstveno ustreznost živil, izvaja Zdravstveni inšpektorat
Republike Slovenije, nadzor nad splošnim označevanjem živil in
aditivov, ki se nanaša na kakovost živil pa izvaja Inšpektorat za
kontrolo kakovosti kmetijskih pridelkov oziroma živil.
Dosedanji drugi, tretji, četrti in peti odstavek postanejo tretji,
četrti, peti in šesti odstavek.
8. člen
V 17. členu se drugi odstavek spremeni tako, da se
glasi:
Če pravna ali fizična oseba iz prejšnjega odstavka ugotovi,
utemeljeno sumi ali je obveščena s strani pristojne inšpekcije, da
živilo, ki ga je uvozila, proizvedla, predelala, izdelala ali dala
v promet, ni v skladu z zahtevami zdravstvene ustreznosti oziroma
varnosti živil iz 6. in 7. člena tega zakona, mora to živilo takoj
umakniti iz proizvodnje in prometa, za katerega je odgovorna v
okviru notranjega nadzora, in o tem obvestiti pristojno
inšpekcijo.
9. člen
Za 23. členom se doda nov 23.a člen, ki se
glasi:
23.a člen
Nadzor nad oglaševanjem alkoholnih pijač izvaja
Tržni inšpektorat.
Če pristojni inšpektor ugotovi, da se alkoholne pijače oglašujejo v
nasprotju s 15., 15.a in 15.b členom tega zakona, z odločbo prepove
oglaševanje.
Pritožba zoper odločbo ne zadrži izvršitve.
Za izvršitev odločbe iz drugega odstavka tega člena lahko pristojni
inšpektor odredi takojšnje prenehanje oglaševanja na stroške pravne
osebe oziroma posameznika, ki stori prekršek iz 15., 15.a in 15.b
člena tega zakona.
10. člen
25. člen se spremeni tako, da se glasi:
Pred odobritvijo katerekoli carinsko dovoljene rabe ali uporabe,
razen tranzita, mora pristojni inšpektor iz drugega odstavka
prejšnjega člena potrditi zdravstveno ustreznost pošiljke.
Ne glede na prejšnji odstavek smejo carinski organi na zahtevo
uvoznika odobriti carinsko dovoljeno rabo ali uporabo, razen
tranzita, brez potrdila o zdravstveni ustreznosti pošiljke, če je
bila pošiljka dana na analizo, izid analize pa še ni znan in če se
s tem strinja pristojni inšpektor, ki je opravil pregled
pošiljke.
Če se z analizo ugotovi, da pošiljka iz prejšnjega odstavka ni
zdravstveno ustrezna, jo mora uvoznik na lastne stroške vrniti
pošiljatelju.
11. člen
V 27. členu se napovedni stavek prvega odstavka
spremeni tako, da se glasi:
Poleg pooblastil po splošnih predpisih ima pristojni inšpektor pri
opravljanju uradnega zdravstvenega nadzora pravico in dolžnost
odrediti enega ali več naslednjih ukrepov:
Za 1. točko prvega odstavka se doda nova 2. točka, ki se glasi:
2. začasno prepove promet živil, ki niso opremljena z oznako ali so
opremljena z oznako, ki ne vsebuje vseh predpisanih podatkov;.
Dosedanje 2. do 11. točka postanejo 3. do 12. točka.
12. člen
29. člen se spremeni tako, da se glasi:
29. člen
Zaradi varovanja javnega zdravja in zdravja
potrošnikov pred zdravstvenimi tveganji, ki so vezana na živila in
prehrano, vključno s tveganji, ki se lahko pojavljajo v proizvodnji
ali prometu živil, kot tudi varovanja interesov potrošnikov v zvezi
z živili in prehrano, se ustanovi Urad za živila in prehrano kot
organ v sestavi Ministrstva za zdravje.
Urad za živila in prehrano opravlja naslednje naloge:
1. pripravi predlog nacionalne strategije in predlog nacionalnega
programa za vodenje prehranske politike, ki zajema:
- na področju prehrane naloge in aktivnosti, ki izhajajo iz
nacionalnega programa zdravstvenega varstva Republike
Slovenije;
- nacionalno strategijo varnosti živil;
- sodelovanje pri strategiji za zagotavljanje pridelave in
predelave zadostnih količin varnih in po sestavi zdravstveno
ustreznih živil glede na nacionalne potrebe;
2. na podlagi podatkov pristojnih ministrstev in stroke spremlja in
koordinira izvajanje prehranske politike in nacionalnega programa
prehranske politike;
3. spremlja prehranske navade prebivalstva in pripravlja smernice
za zdravo prehrano;
4. predlaga ukrepe za doseganje ciljev zdrave prehrane in boljšega
zdravja vse populacije s posebnim poudarkom na najbolj ogroženih
skupinah populacije;
5. vključuje se v sistem spremljanja in analiziranja nepričakovanih
nevarnosti in na podlagi ocen tveganj predlaga ukrepe za varovanje
zdravja potrošnikov pred negativnimi posledicami vezanimi na živila
in načine prehrane;
6. pripravlja predloge ukrepov za izvajanje zdravstvenega nadzora
nad živili na podlagi spremljanja zdravstvene ustreznosti živil in
podatkov o prijavljenih boleznih, povzročenih z živili;
7. obvešča potrošnike in jih usmerja v ustrezen izbor živil ter
zagotavlja njihovo pravico do ustreznih informacij in podatkov o
živilih;
8. sodeluje na mednarodni ravni na področju varnosti živil;
9. sodeluje in koordinira dejavnosti na mednarodni ravni na
področju zdrave prehrane in prehranske politike.
Poleg nalog iz prejšnjega odstavka opravlja Urad za živila in
prehrano tudi naslednje naloge:
1. izdaja dovoljenja za nova živila;
2. izdaja dovoljenja za uporabo novih aditivov;
3. izdaja soglasja za pridobitev naziva za naravne mineralne
vode;
4. obvešča nosilce dejavnosti proizvodnje in prometa z živili glede
njihove odgovornosti za varnost živil;
5. pripravlja programe izobraževanja in usposabljanja delavcev o
higieni živil in zdrave prehrane;
6. odobri uporabo panožnih smernic za dobro higiensko prakso;
7. pripravlja strokovne podlage za predpise s področja zdravstvene
ustreznosti živil, ki jih izda minister, pristojen za zdravje;
8. opravlja druge z zakonom določene naloge.
13. člen
30. člen se spremeni tako, da se glasi:
30. člen
Na predlog Vlade Republike Slovenije Državni zbor
Republike Slovenije sprejme Nacionalni program prehranske politike,
ki vsebuje:
- strategijo na področju varnosti živil, zdravega prehranjevanja
ter zagotavljanja zadostnih količin zdravih živil, ki so varna in
uravnotežena po sestavi,
- specifične potrebe in prednostna področja,
- cilje in naloge na področju izvajanja prehranske politike,
- nosilce nalog za uresničevanje nacionalnega programa.
Program iz prejšnjega odstavka vsebuje kratkoročne,
srednjeročne in dolgoročne cilje.
14. člen
V 34. členu se v prvem odstavku v 6. točki za
besedo način doda besedilo oziroma da v promet novo živilo brez
dovoljenja.
V 7. točki se za besedo dovoljeni doda besedilo oziroma uporabi nov
aditiv brez dovoljenja.
11. točka se spremeni tako, da se glasi:
11. če v proizvodnji in prometu živil nima vzpostavljenega
notranjega nadzora in če ne vzame iz prometa zdravstveno
neustreznega živila (17. člen).
15. člen
Za 34. členom se doda nov 34.a člen, ki se
glasi:
34.a člen
Z denarno kaznijo 500.000 tolarjev do 8,000.000
tolarjev se kaznujeta za prekršek pravna oseba izdajatelj
oglaševalskega sporočila in pravna oseba naročnik oglaševalskega
sporočila, za oglaševanje, ki je v nasprotju s 15., 15.a in 15.b
členom tega zakona.
Z denarno kaznijo od 100.000 tolarjev do 250.000 tolarjev se
kaznuje odgovorna oseba izdajatelja oglaševalskega sporočila in
odgovorna oseba naročnika oglaševalskega sporočila, ki stori
prekršek iz prejšnjega odstavka.
Z denarno kaznijo od 200.000 do 3,000.000 tolarjev se kaznuje
posameznik, ki stori prekršek iz prvega odstavka tega člena v zvezi
s samostojnim opravljanjem dejavnosti.
16. člen
V 36. členu se črta drugi odstavek.
PREHODNE IN KONČNE
DOLOČBE
17. člen
Urad za živila in prehrano prične z delom
najkasneje do 1. 1. 2003, do takrat pa njegove naloge opravlja
Ministrstvo za zdravje.
18. člen
Določba četrtega odstavka 9. člena zakona se začne
uporabljati ob uveljavitvi zakona, ki bo uredil ravnanje z gensko
spremenjenimi organizmi.
19. člen
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po objavi v
Uradnem listu Republike Slovenije.
Ljubljana, dne 24. aprila 2002. |
|
Predsednik
Državnega zbora
Republike Slovenije
Borut Pahor l. r. |
Avtor: ZŽI