Gospodarska Zbornica Slovenije | »Internacionalizacija v obliki grozdov« je praktičen način vstopanja na nove trge - posebej za majhna podjetja!
GZS

»Internacionalizacija v obliki grozdov« je praktičen način vstopanja na nove trge - posebej za majhna podjetja!


Strategija internacionalizacije v obliki grozdov za majhna podjetja prinaša mnogokatero prednost!

Internacionalizacija je lahko velik izziv za mikro-, majhna in srednja podjetja. Tako so ta primorana za takšen korak poiskati pomoč. Poleg iskanja državne podpore v primernem trenutku, je najbolj učinkovita tudi posebej izbrana strategija ali način vstopa.

Med bolj premišljenimi in sistematičnimi načini vstopa na tuj trg, kjer podjetja poiščejo primerna partnerstva, je najverjetneje strategija internacionalizacije v obliki grozdov. Kakšne so lastnosti te strategije internacionalizacije in katere prednosti jo odlikujejo?

 

Strategija je pri internacionalizaciji majhnih podjetij v času globalizacije ključno!

Najbolj razumen način rasti za mikro, majhna in srednja podjetja (MSP) v okvirih relativno majhnega gospodarstva v Sloveniji je seveda internacionalizacija – širitev na tuje trge. Internacionalizacija je vse drugo kot preprost proces. Zahteva veliko sredstev, investicij, priprav in visoko motivacijo deležnikov. Za predstavnike MSP je pri pristopu k internacionalizaciji najverjetneje najbolj priročno se poslužiti internacionalizacije v obliki grozda.

 

Kaj so »grozdi«?

Grozdi so sestavljeni iz skupine neodvisnih in neformalno povezanih podjetij in ustanov, ki so sposobne doseči operativno učinkovitost in fleksibilnost na globalni ravni. Grozdi so oblika povezovanja teh neodvisnih podjetij, ki se osredotočajo na povezave in soodvisnosti med udeleženci vzdolž verige dodane vrednosti v proizvodnji, inovaciji ter s trajnim spodbujanjem investicij in specializacijo.

 

Kaj je internacionalizacija podjetij v obliki grozda?

Internacionalizacija v obliki grozda je pristop, kjer podjetja izkoristijo skupne vire in zmogljivosti, za dostop do novih trgov. Med seboj si delijo znanje in izboljšajo svojo konkurenčnost iz globalnega vidika. Internacionalizacija v obliki grozdov lahko tudi zmanjša transakcijske stroške.

 

Kakšna podjetja se združujejo v grozde?

Strategija internacionalizacije v obliki grozda zahteva oblikovanje partnerstev v isti ali komplementarni industriji – bodisi iz iste ali drugih držav. Prednost strategije je prav pri premišljenem izboru partnerstev. V praksi je najbolje da so ti kar se da komplementarni.

 

Je internacionalizacija v obliki grozdov primerna za podjetja v EU?

Konkurenčno in dinamično poslovno okolje v EU zahteva da gospodarstvo posamične države temelji na znanju in trajnostnem razvoju. Ravno zato EU tudi v določeni meri podpira takšne načine širitve, saj je ta oblika bolj stabilna, odporna in celo donosnejša.

 

Prednosti internacionalizaciji v obliki grozdov

Prednosti internacionalizacije v obliki grozdov vsekakor vključuje podporo in sinergijske učinke partnerstev podjetij znotraj grozda. Tako kot grozdi olajšajo izmenjavo znanja, informiranja, pospešijo inovacije in izboljšajo konkurenčnost na trgu na katerega vstopajo. Internacionalizirani grozdi tudi lažje privabijo kvalificirano delovno silo in druge vire oziroma vložke.

Internacionalizirani grozdi koristijo tudi prednosti skupinske udeležbe na mednarodnih sejmih in dogodkih in državno podporo in pomoč vladnih agencij. Prednosti internacionalizacije v obliki grozda lahko vplivajo tudi pri grajenju priporočil za sklepanje poslov.

Internacionalizacija pogosto olajša dostop podjetij tudi do institucij in javnih dobrin, ki sicer ne bi bil enostaven ali poceni dostopen.

 

Kakšna so priporočila pri izboru partnerjev za internacionalizacijo v obliki grozda?

Priporočila za razvoj strategije pri internacionalizaciji v obliki grozdov so:

·        jasna določitev ciljev strategije in nalog ter priprava akcijskega načrta

·        vztrajno prilagajanje pričakovanj članov grozda

·        ustvarite ogrodje za zaupanje in odprtostjo med člani

·        primerna ocenitev in analiza kompetenc članov

·        določitev finančne obveznosti partnerjev

·        vpeljite moderatorja projekta za vodjo konzorcija

·        proces mora biti zasidran v managementu

·        pravočasno upoštevajte pravne vidike

 

Tudi kritiki internacionalizacije v obliki grozdov potrjujejo določene prednosti te strategije!

Določeni ekonomisti sicer trdijo da internacionalizacija v obliki grozda sicer blaži slabosti, namesto da strategija sama direktno ustvarja prednosti, kot jo ustvarjajo npr. inovacije same. Navkljub temu tudi ti pritrjujejo k dejstvu da izvozno usmerjeni grozdi spodbujajo regionalno blaginjo - med drugim pri izplačevanju višjih plač zaposlenih.

 

Kako poiskati priložnosti za internacionalizacijo v obliki grozdov?

Dodatni viri na temo internacionalizacije v obliki grozda:

·        European Cluster Collaboration Platform (ECCP): https://clustercollaboration.eu/, https://clustercollaboration.eu/in-focus/international

·        Enterprise Europe Network (EEN) na Gospodarski Zbornici Slovenije (GZS): https://www.gzs.si/skupne_naloge/informacije_in_pomoc/vsebine/EEN-poslovne-prilo%C5%BEnosti

·        SME internationalisation beyond the EU: https://single-market-economy.ec.europa.eu/smes/sme-strategy/improving-smes-access-marktets/sme-internationalisation-beyond-eu_en

·        Support for SME Internationalisation beyond the EU - Internationalisation support tools:

https://single-market-economy.ec.europa.eu/smes/sme-strategy/improving-smes-access-marktets/sme-internationalisation-beyond-eu/internationalisation-support-tools_en

https://clustercollaboration.eu/sites/default/files/profile-article/indescat_doc_en_8_6._best_practiques_in_internationalization_for_clu.pdf

https://www.mdpi.com/2071-1050/13/19/10514

 https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/EMJB-11-2020-0127/full/html

 

Fotogalerija