Novice


Arhiv: Opozorilo slovenskim podjetjem pri poslovanju na kitajskem trgu

Poslovanje s kitajskimi partnerji zahteva že zaradi posebnosti komunikacije in poslovnih običajev samo po sebi posebno pozornost. Še posebno pazljivost pa je treba posvetiti preverjanju poslovnih partnerjev in njihove zanesljivosti. Podjetja se na kitajskem trgu v zadnjem času če posebej srečujejo s številnimi oblikami prefinjene goljufivosti, za katerimi stojijo praviloma organizirane skupine, ki potrpežljivo čakajo na nepazljivost in neizkušenost tujih podjetnikov.

Naj opozorimo samo na nekatere primere, o katerih smo bili v zadnjem času seznanjeni neposredno s strani podjetij v Šanghaju ali preko Evropske gospodarske zbornice, ki deluje v Šanghaju:

1. V zadnjem času je v izrednem porastu kraja poslovne identitete, ki se nato izkorišča za goljufije in prevzemanje finančnih transakcij med tujimi in kitajskimi poslovnimi partnerji. Organizirane kriminalne skupine vdirajo v informacijske poštne sisteme in sledijo poslovni korespondenci o sklepanju poslov preko uradnih elektronskih naslovov tujih in kitajskih podjetij. Običajno tik pred sklenitvijo posla in izvedbo (delnega) plačila tovrstne kriminalne združbe blokirajo e-pošto kitajskega podjetja, prevzamejo nadzor nadnjo in v imenu pravega kitajskega podjetja posredujejo elektronsko pošto o zamenjavi bančnega transakcijskega računa. Seveda za realizacijo posla pričakujejo nemudoma izvedeno plačilo, kar je v ponavadi tudi v interesu tujih poslovnih partnerjev. Na ta način je plačilo za naročeno blago ali posel odvedeno na nepravi bančni račun, praviloma zasebnih oseb, ki so celo bančni račun odprle s ponarejenimi osebnimi dokumenti. S tovrstnimi goljufijami se že intenzivno ukvarjajo organi pregona na Kitajskem.

Vsekakor pa priporočilo: pred izvedbo plačila preverite osnovne transakcijske bančne podatke preko telefonskega pogovora s svojim poslovnim partnerjem, videokonference ali uporabo računalniških avdio-video komunikacijskih programov (kot npr. Skype itd.).

2. Posebno pozornost pri sklepanju poslov zahteva tudi preverjanje kitajskega poslovnega partnerja, njegovih referenc, licence, njene veljavnosti za poslovanje in registracijskih dokumentov podjetja. V praksi se namreč pojavljajo lažna kitajska podjetja, ki se predstavljajo kot srednja in velika trgovska podjetja z razvejano trgovsko mrežo in poslovnimi predlogi, ki po vrednosti in količini naročenega blaga ali storitve mnogokrat presegajo realna pričakovanja in zmožnosti prodaje na kitajskem trgu. Tovrstna podjetja uporabljajo zelo prefinjene metode, pri čemer jim ni tuja uporaba lažnih dokumentov, registracijskih dokumentov, naslovov, identitet … Poslovna korespondenca je nemalokrat zelo profesionalna in daje vtis, da imate opravka z resnimi poslovnimi partnerji, ki vas vabijo tudi, da jih obiščete v podjetju, si ogledate trgovske verige, marketinška orodja ali logistične kapacitete. Nemalokrat uporabljajo tudi zelo profesionalne lažne kopije spletnih strani znanih trgovskih verig ali podjetij.

Priporočamo, da pred vsako sklenitvijo posla, še posebej pa pred izvedbo plačila, zahtevate ustrezne licence in registracijske dokumente. Hkrati je priporočljivo, da tovrstno podjetje preverijo za to profesionalna podjetja, ki poleg formalnih pogojev poslovanja preverjajo tudi finančno boniteto, kreditno zadolženost in druge poslovne podatke podjetja, s katerimi lahko ugotovijo zanesljivost poslovnega partnerja.

3. In nenazadnje, na Kitajskem je v porastu tudi kraja blagovnih znamk. Tako so številni kitajski "inovativni podjetniki" usmerili svojo pozornost na prihajajoče nove tuje blagovne znamke na kitajskem trgu, še zlasti luksuzno blago. Takoj ko se medijsko izpostavi določena nova tuja blagovna znamka, ki potencialno niti ni nujno, da bo uspešna, jo registrirajo na Kitajskem in začnejo s trženjem. Hkrati začno tudi pravne in odškodninske postopke proti originalnemu lastniku blagovne znamke. Zelo praktičen primer je IPAD Apple na Kitajskem, ki ima preko sodišča blokirano tržno uporabo blagovne znamke na kitajskem trgu, dokler sodišče ne odloči o njenem lastništvu.

Postopek kraje blagovne znamke je običajno naslednji:

  • v kitajskih medijih se preverijo nove tuje blagovne znamke na kitajskem trgu,
  • v kitajskem državnem patentnem uradu se preveri, če je blagovna znamka že registrirana na Kitajskem, in če ni, jo takoj registrirajo,
  • na spletnih trgovinah in v maloprodaji se začne prodajati kopija izdelka, na Kitajskem registrirane blagovne znamke,
  • pritožbo originalnega lastnika blagovne znamke obravnavajo pristojni organi na Kitajskem, tudi WIPO, Ženeva; ker je blagovna znamka že registrirana na kitajskem trgu, praviloma zavrnejo pritožbe,
  • originalnemu lastniku blagovne znamke ostane samo še pravna pot, ki pa je dolga in draga, v najboljšem primeru se konča s sodno poravnavo, ki podjetje prisili v ponovni odkup svoje blagovne znamke.

Predlagamo, da ob vstopu in trženju svojih izdelkov na kitajskem trgu nemudoma preverite registracijo vaše blagovne znamke, in če ne pokriva Kitajske in Azije, predlagamo, da to nemudoma storite.

Spoštovane podjetnice in podjetniki, Konzulat Republike Slovenije v Šanghaju in Veleposlaništvo Republike Slovenije v Pekingu vam pri vstopu ali poslovanju na kitajskem trgu nudi vso potrebno pomoč, kar med drugim zajema tudi svetovanje in preverjanje vaših poslovnih partnerjev na Kitajskem. Za vašo varno poslovanje na kitajskem trgu ne omahujte in nas kontaktirajte, saj vas vsakršna najmanjša zgoraj navedena napaka lahko veliko stane.

Drago Napotnik
Konzul
v. d. vodja Konzulata RS v Šanghaju
 

Fotogalerija





 

Arhivi

Prijava na E-novice

Bodite obveščeni o aktualnem dogajanju.