Državni zbor je potrdil Zakon o varstvu potrošnikov, ki v slovenski pravni red prenaša rešitve treh evropskih direktiv. Te bodo poenotile pravila med pravnimi redi držav članic EU glede pravic in obveznosti potrošnikov v zvezi z nepoštenimi poslovnimi praksami, prodajno pogodbo, pogodbo o dobavi digitalne vsebine ali digitalne storitve ter nekaterih pravil v zvezi s kazenskimi sankcijami.
Zakon med drugim prepoveduje dvojno kakovost blaga, zaradi česar bodo slovenski potrošniki pri enakih proizvodih deležni enake kakovosti kot na primer nemški ali italijanski potrošniki.
Minister za gospodarski razvoj in tehnologijo Matjaž Han je ob sprejemu povedal: »Potrošnik je v bistvu vsak izmed nas. Zato je to zakon, ki ščiti pravice vseh nas, ko se odpravimo v bližnjo trgovino po hrano ali pa po spletu nakupujemo digitalne vsebine. Naloga države je, da poskrbimo, da je potrošnik ustrezno obveščen in enakopravno obravnavan. Z danes sprejetim zakonom zato onemogočamo nekatere dosedanje slabe prakse. Prepovedujemo tako imenovane dvojne kakovosti blaga, kar pomeni, da bo slovenski potrošnik pod določeno komercialno blagovno znamko užival v enaki kakovosti čokoladnega namaza ali pa uporabljal enako učinkovit pralni prašek kot potrošniki v Italiji ali Nemčiji. V nasprotnem primeru bo moral biti izdelek drugače označen. Podjetja tudi ne bodo mogla umetno zviševati cen 30 dni pred znižanjem, saj bo morala biti pri vsaki objavi znižane cene navedena prejšnja najnižja cena v zadnjih 30 dneh.«
Potrošniški svet se zaradi globalizacije in digitalizacije hitro spreminja, zato je potrebno že uveljavljene pravice osvežiti in jih nadgraditi. To je namen danes sprejetega zakona.
Zakon uvaja hierarhijo tako imenovanih jamčevalnih zahtevkov potrošnika proti prodajalcu zaradi neskladnosti blaga. To pomeni, da mora prodajalec najprej ponuditi brezplačno popravilo ali zamenjava blaga in nato znižanje kupnine ali odstop od pogodbe. Ker potrošnik po novem ne bo mogel prosto izbirati med zahtevki, se uvaja »pravica do zavrnitve«, ki potrošniku omogoča, da takoj odstopi od pogodbe, če se neskladnost blaga pojavi v 30-ih dneh od dobave blaga.
Zakon ureja določene vidikov tržnih garancij, ki mora biti izdana brezplačno in v slovenskem jeziku, kadar je blago namenjeno prodaji na ozemlju Republike Slovenije, v primeru nepoštenih poslovnih praks pa bo potrošnik lahko odstopil od pogodbe in zahteval odškodnino.
Zakon uvaja tudi številne novosti na področju digitalnih vsebin:
Temeljna načela zakona se tako ne spreminjajo in so še vedno osredotočena na zaščito potrošnikov kot šibkejše stranke v razmerju s podjetji, pravici potrošnikov do sodnega in upravnega varstva, prav tako pa se z jasno določitvijo pravil zagotavlja načelo pravne varnosti, kar posledično koristi tako potrošnikom kot podjetjem.
Zakon pa odpravlja tudi nesorazmerna bremena za podjetja, in sicer bodo imela podjetja več prožnosti pri izbiri najustreznejših načinov komuniciranja s potrošniki.
Zakon bo tudi poenotil merila, po katerih se odmerja globa v vseh državah članicah EU. Pri čezmejnih kršitvah se tako predlaga določitev globe v višini odstotka letnega prometa podjetja, pri čemer najvišji znesek takšne globe znaša vsaj štiri odstotke letnega prometa podjetja in je odstotek prilagojen glede na razširjenost kršitve.
V slovenski pravni red so s tem zakonom prenešene rešitve, ki jih predvidevajo:
Vir: Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo >>